Suma medie pe care o vor cheltui românii anul acesta se va ridica la circa 340 de lei, de aproape două ori mai mare faţă de media tranzacţionată online cu cardul în restul anului, în valoare de circa 180 lei, conform estimărilor procesatorului de plăţi online cu cardul Netopia mobilPay.

Fie că folosesc comerţul tradiţional sau optează pentru cumpărături on-line consumatorii trebuie să ştie care le sund drepturile şi să ia în calcul o serie de recomandări pentru a evita experienţele neplăcute care pot transforma această campanie de reduceri într-o veritabilă Vinere Neagră. Cel mai important aspect subliniat de Centrul European al Consumatorilor din România este că, indiferent de denumirea perioadei de reduceri şi de provenienţa sa, consumatorii vor beneficia de aceleaşi drepturi pe care le au în restul anului, iar comercianţii trebuie să respecte o serie de reguli clar stabilite.

Centrul European al Consumatorilor din România a pregătit o serie de sfaturi pentru cei care intenţionează să profite din plin de perioada reducerilor. Astfel, realizarea unei liste cu produsele şi preţurile actuale ale acestora vă va ajuta să evitaţi falsele reduceri de preţuri. Pot fi astfel evitate situaţiile în care comercianţii măresc preţul şi aplică procentul de reducere la preţul astfel majorat. O capcană în cazul comerţului tradiţional este afişarea de oferte care anunţă mari reduceri de preţuri doar pentru a vă atrage să intraţi în magazin. În cazul comerţului online, trebuie verificat, înainte de a trimite comanda, dacă preţul fiecărui produs din coşul de cumpărături este acelaşi cu preţul redus indicat la alegerea produsului. Utilizarea cardului pentru a face plata vă poate apăra de fraude deoarece puteţi utiliza procedura refuzului la plată şi recupera banii în cel mult 30 de zile de la data plăţii.

Reduceri clar afişate
Preţul trebuie să fie clar afişat, cu toate taxele incluse (TVA şi alte taxe suplimentare, dacă este cazul) iar reducerile operate trebuie raportate la preţul de referinţă practicat în ultimele 30 de zile, înainte de data promoţiei. Se interzice ca o reducere de preţ pentru un produs şi/sau serviciu să fie prezentată consumatorilor ca o ofertă gratuită a unei părţi din produs şi/sau serviciu.

În cazul comerţului clasic, contractul este considerat a fi încheiat în momentul în care consumatorul plăteşte bunul şi primeşte produsul iar în cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi încheiat înmomentul confirmării, pe suport durabil, de către profesionist, a acceptării comenzii transmise de consumator. Atenţie: în cazul magazinelor clasice, legea nu dă dreptul consumatorului să renunţe la contract. Odată achiziţionat un produs, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să fie returnată consumatorului decât dacă este defect, caz în care se aplică regulile privind garanţia. În unele cazuri, vânzătorul poate avea o politică de returnare sau înlocuire a unui produs, indiferent de motiv, într-o anumită perioadă de timp, dar acest lucru nu constituie o obligaţie.

Situaţia e cu totul diferită în cazul magazinelor on-line unde legea stabileşte un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii produsului în care consumatorul poate renunţa la achiziţie, fără a oferi vreun motiv şi fără costuri suplimentare. Costul returnării produsului este suportat de consumator iar comerciantul este obligat să returneze banii (inclusiv costurile de expediţie) în termen de maxim 14 zile de la renunţarea la contract.

Atenţie, comerciantul nu poate limita dreptul consumatorului de a denunţa contractul. De exemplu, nu poate condiţiona returul de trimiterea produsului în ambalajul original, nu poate refuza returul în cazul în care produsul a fost livrat consumatorului prin serviciul propriu de curierat etc.

Livrarea în maxim 30 de zile
Avantajul returnării produselor comandate online se suprapune însă cu dezavantajul termenelor de livrare care pot fi de maimum 30 de zile de la data comenzii. Dacă produsul nu este livrat în 30 de zile, consumatorul poate solicita un termen suplimentar sau rezilierea contractului şi recuperarea banilor în cel mult 7 zile.

Legislaţia de protecţie a consumatorilor prevede că orice deteriorare a produselor în timpul transportului este suportată de vânzător iar cumpărătorul poate solicita alt produs sau rambursarea banilor. Atenţie: la primirea coletului, consumatorul are dreptul de a verifica dacă produsul din interior este în cea mai bună stare, chiar dacă există unii comercianţi care nu permit acest lucru.

Doi ani de garanţie a produselor
Regulile privind garanţia produsului se aplică indiferent de modul de achiziţionare şi de preţul acestuia întreg sau redus, se arată în Ghidul de supravieţuire după Black Friday realizat de Centrul European al Consumatorilor din România.

Garanţiile produselor sunte reglementate de Legea 449/2003 şi sunt de două tipuri: garanţia legală de conformitate şi garanţia comercială, care pot coexista pentru un singur produs.

Garanţia legală se aplică pentru orice produs comercializat şi este de doi ani. În cazul produselor a căror durată de viaţă este mai mică de 2 ani, garanţia poate fi redusă la durata medie de utilizare a produsului, atât timp cât consumatorul este informat despre acest lucru.

Garanţia comercială este cea dată de producător sau comerciant în plus faţă de garanţia legală de doi ani şi trebuie să aducă atingere acesteia. Garanţia comercială poate îmbrăca orice formă: o durată de timp mai mare, rambursarea direct a sumei plătite în cazul apariţiei unui defect etc. Dar nu poate înlocui şi nu exonerează pe vânzător de obligaţiile sale în temeiul garanţiei legale.

Cumpărătorul are dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a preţului în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificaţiile. Consumatorul poate alege între reparare şi înlocuire, dar vânzătorul se poate opune măsurii alese dacă are costuri mai mari pentru punerea în parctică a acesteia în comparaţie cu cealaltă. De aceea, în practică, repararea este prima măsură care se ia de pentru a asigura funcţionalitatea produsului.

Înlocuirea poate interveni în cazul în produsul nu mai poate fi reparat şi se va face numai cu un produs identic.

Rezilierea contractului poate interveni în cazul în care consumatorul nu a beneficiat nici de repararea, nici de înlocuirea produsului; când vânzătorul nu a luat măsura reparatorie într-un termen de 15 zile, fără inconveniente semnificative pentru consumator.

Atenţie: chiar dacă în practică i se spune consumatorului să ia legătura direct cu service-ul în cazul unui defect, responsabilitatea aparţine întotdeauna vânzătorului, potrivit legii. Consumatorul nu are niciun fel de contract încheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea regulilor privind garanţia.