BLACK FRIDAY va avea loc pentru a doua oară în România, pe 23 noiembrie. Cunoscut ca Vinerea neagră, evenimentul care durează doar o zi aduce pe rafturi preţuri scăzute şi promoţii ce reuşesc să atragă sute de mii de clienţi , de toate vârstele.


În premieră, anul acesta, sub incidenţa sărbătorii americane a tarifelor diminuate au intrat în competiţie, pe lângă comercianţii de produse electronice sau electrocasnice, şi cei de cosmetice sau librăriile. Data de 23 noiembrie este data la care Vinerea neagră soseşte din nou în magazinele din România. Pregătirile au fost făcute din timp până la cele mai mici detalii, iar ţintele preferate ale clienţilor sunt mall-urile centrale din oraşele mari.

În Bucureşti, două dintre cele mai mari mall-uri au în componenţă magazine care au demarat campanii pentru BLACK FRIDAY încă de la jumătatea acestei săptămâni. Fie că pun la dispoziţie pliante la intrarea în magazine, ori că au împânzit interiorul acestora cu bannere şi afişe, retailerii iau în serios Vinerea neagră, deoarece sunt conştienţi că potenţialul unei asemenea mişcări de marketing este în primul rând de ordin financiar. De asemenea, vitrinele sunt ticsite cu reclame pentru BLACK FRIDAY, iar spoturile video de pe ecranele interioare rulează aceleaşi campanii animate pentru ziua marilor reduceri.

Ca şi anul trecut, magazinele care au pe rafturi produse electronice şi electrocasnice sunt primele care se aruncă în cursa câştigării unui număr cât mai mare de clienţi. Aliniate pe rafturile acestora, laptop-urile reprezintă principala atracţie, urmate de tablete şi de camerele foto. Deşi 23 noiembrie este doar la o zi distanţă, semnele cu reducerile care vor urma sunt pregătite să îmbie orice iubitor de gadget-uri. Clienţii intră în magazine, privesc şi iau o decizie care va fi pusă în practică în Vinerea neagră. Pentru început, retailerii din Bucureşti şi-au instruit angajaţii să nu ofere prea multe detalii despre numărul exact în procente al reducerilor care vor fi aplicate per produs cu ocazia BLACK FRIDAY, sporind misterul şi mărindu-şi astfel şansele de a atrage mai mulţi clienţi pe 23 noiembrie.

"Reduceri sigur vor fi pentru aproape toate gamele de produse electronice. Până acum asta este singura informaţie care ni s-a spus de la conducere. Nu ne-au zis exact care vor fi procentele scăzute pe laptop-uri sau pe tablete, sau la camere foto. Mai mult ca sigur indicaţiile finale şi reducerile exacte le vom primi vineri dimineaţă", spune un angajat al unuia dintre cei mai mari retaileri de electrocasnice din România. Centrele de informaţii din mall-urile bucureştene nu au idee despre promoţiile pe care magazinele din incintele acestora le vor aplica cu ocazia Black Friday. Angajaţii de aici nu au primit informaţii cu privire la ce magazine vor avea reduceri şi spun clienţilor că singurii care le pot oferii detalii sunt vânzătorii sau reprezentanţii superiori ai magazinelor.

"Nouă nu ni s-a transmis nimic din partea magazinelor de aici. Nu ştim cine va sărbători BLACK FRIDAY şi nici ce reduceri vor avea, cât de mari vor fi sau alte lucruri legate. Sincer să fiu mi se pare o prostie cu sărbătoarea asta. Ne-am luat repede după americani", spune un angajat al unui mall din Capitală. 

Magazinele cu cosmetice şi librăriile sărbătoresc în premieră BLACK FRIDAY în România. Deşi la mijlocul săptămânii o parte din magazinele cu produse electronice şi electrocasnice au afişat deja materiale promoţionale legate de Vinerea neagră, nu toţi retailerii implicaţi în această sărbătoare se înghesuie să dea de veste cu privire la acest lucru. În premieră, magazinele care vând parfumuri vor participa la BLACK FRIDAY în România. Câţiva angajaţi ai unui magazin celebru de cosmetice dintr-un mall bucureştean susţin că anul acesta aproape toate produsele de aici vor beneficia de reducere de 30 - 40 la sută.

"Reduceri vom avea la aproape toate produsele cosmetice din magazin, însă asta abia vineri pe 23. Totuşi, clienţii vor fi sfătuiţi să intre pe pagina de Facebook a magazinului pentru a putea beneficia de discount-urile noastre. Momentan ştiu că e vorba de 30 sau 40 la sută reducere, dar doar prin Facebook. Mai multe ni se vor spune vineri când va începe programul", susţine o angajată a unui magazin de parfumuri. Foarte puţine magazine de haine se vor alătura celei de-a doua ediţie BLACK FRIDAY în România. Conducerile acestora nu au informat încă angajaţii asupra acestor promoţii, însă câteva veşti s-au aflat totuşi. Câţiva angajaţi au reuşit totuşi să îşi dea seama de intenţiile conducerilor, deoarece, pentru ziua de vineri, 23 noiembrie, au fost anunţaţi că programul se va prelungi cu câteva ore.

"De BLACK FRIDAY nu ni s-a spus nimic concret. Oferte mai mult ca sigur vom avea, poate că nu sub numele campaniei ăsteia. Ştim doar că şeful ne-a spus că programul se va prelungi cu câteva ore pentru ziua de 23, adică vinerea", spune un angajat al unui magazin celebru de haine.
Sub semnul misterului rămân şi dealerii unui brand celebru de tablete şi telefoane mobile. "Probabil că facem, probabil că nu facem BLACK FRIDAY. Rămâne ca o mică surpriză pentru clienţii noştri. Ni s-a spus că un fel de campanie va fi, dar nimeni nu ne-a dat detalii mai multe despre ce produse vor fi reduse şi cu cât la sută", susţine una dintre vânzătoarele magazinului.

Un alt tip de retailer care se va alătura anul acesta campaniei din Vinerea neagră este o librările cunoscută din România. Reducerile vor fi de 40 la sută pentru fiecare carte cumpărată. "Nu mi s-au trimis încă afişe sau alte materiale cu BLACK FRIDAY, dar sigur vom participa la această campanie. Din câte cunosc eu, toate cărţile vor avea o reducere de 40 la sută la cumpărare, atât în librării, cât şi pe site-ul nostru", spune vânzătoarea librăriei. Nu numai mall-urile sau spaţiul fizic al magazinelor sunt locuri bune de reclamă la BLACK FRIDAY în Bucureşti. La ieşirile din cele mai importante staţii de metrou din oraş sunt împărţite pliante prin care magazinele online îşi anunţă arsenalul de reduceri. Pe fluturaşii împărţiţi locurile fruntaşe ale recomandărilor de preţuri sunt tabletele însoţite de etichete "BEST BUY". Specificaţiile tehnice ale acestor gadget-uri sunt aliniate meticulos sub poza produslui, însă preţul lipseşte.

Cea de-a doua ediţie a BLACK FRIDAY din România va debuta vineri, 23 noiembrie, şi se va încheia în aceeaşi zi la miezul nopţii. Gamele de produse care vor intra sub incidenţa acestor reduceri sunt numeroase, iar promoţiile aplicate sunt construite în aşa fel încât să satisfacă orice client cu aproape orice venit. 

Originea sărbătorii marilor reduceri de o zi

BLACK FRIDAY este o sărbătoare americană care a reuşit să se impună pe majoritatea pieţelor din lume. Sub aspectul reducerilor substanţiale la diverse produse, retailerii reuşesc să atragă foarte mulţi clienţi ce sunt dispuşi să scoată din buzunar sume de bani pentru laptop-uri, televizoare, monitoare, maşini de spălat, tablete, telefoane mobile sau console video.

Ideea unei zile în care reducerile se aplică pentru toate produsele de pe rafturi încântă clienţii magazinelor, deoarece, cu reduceri de 30, 40 sau chiar 50%, atât magazinele, cât şi cumpărătorii, reuşesc să iasă în câştig. Pe de o parte, orice client plăteşte mai puţin decât se aştepta pe produsul dorit, în timp ce magazinul care vinde produsul reuşeşte să câştige la cantitatea mai multor bunuri vândute. Cele mai câştigate din afacerea BLACK FRIDAY sunt magazinele online, deoarece comenzile pot fi făcute cu uşurinţă cu ajutorul paginilor de internet ale acestora. Clientul nu mai este nevoit să se deplaseze într-un spaţiu fizic, iar magazinul câştigă timp şi rapiditate odată cu livrările deja plasate.

Nici magazinele clasice nu se pot plânge că vânzările nu merg bine în singura zi din an în care reducerile sunt cele mai consistente, însă de cele mai multe ori cumpărarea unui produs cu ocazia BLACK FRIDAY devine pentru client o cursă contratimp pe care trebuie să o câştige în dauna competitorilor săi. România a sărbătorit BLACK FRIDAY pentru prima dată în anul 2011. Retailerii online, magazinele de electrocasnice şi distribuitorii de produse IT&C, electronice şi electrocasnice au avut de câştigat, unii mai mult, iar alţii mai puţin. Cert este că toată piaţa a avut de câştigat de pe urma sărbătorii americane împrumutate cu succes şi în România.

Probleme au existat la primul BLACK FRIDAY din România pentru magazinele care nu au fost suficient de bine pregătite în ceea ce priveşte stocurile de produse. De asemenea, retailerii online au întâmpinat dificultăţi în plasarea comenzilor, dar şi în fluidizarea acestui proces. Unii s-au dovedit a fi învinşi deoarece numărul mare de comenzi plasate a făcut ca serverele acestora să cadă, ceea ce a dus la pierderea clienţilor şi evident a unor sume consistente de bani, scrie Mediafax.