Beneficiile cafelei asupra organismului au fost mult dezbatute si documentate pana acum. S-a ajuns la concluzia ca antioxidantii, găsiti în boabele de cafea, si cofeina ne ajuta sa ne concentram mai bine, imbunatatesc functionarea organelor si previn anumite boli. Insa are si efecte secondare vizibile, precum tremuratul mainilor si probleme cu tomacul.

Intrec beneficiile cafelei punctele ei slabe? Madelyn H. Fernstrom, expert in nutritie, explica cum te poti bucura de beneficiile cafelei, ce este mit si ce este adevarat, conform ivillage.com.


Un stimulent benefic

Dovezile sunt destul de clare în aceasta privinta: cafeaua sustine concentrarea mentala. Studiile au aratat ca o ceasca sau doua de cafea consumate pe zi imbunatatesc vigilenta. Acest lucru ese datoreaza efectului stimulant al cafelei asupra unei parti speciale a sistemului nervos, care raspunde la pericol. Un efect notabil apare la doar 30 de minute dupa consum.

Lupta impotriva cancerului

Cafeaua a fost asociata de multe ori cu lupta împotriva cancerului. Mecanismele nu sunt cunoscute, dar sunt probabil legate de continutul bogat al cafelei in antioxidanti. Exista dovezi care sugereaza ca bautorii de cafea au 50% mai putine sanse de a face cancer de ficat, comparativ cu cei care nu beau cafea. Consumul de cafea previne si aparitia altor tipuri de cancer, inclusiv cel de colon, san sau rectal.

Un ajutor de slabit

Cercetarile indica faptul ca cafeaua este buna pentru talia ta. Aceasta bautura miraculoasa poate suprima dorinta de a manca, cel putin pe termen scurt, si ii ajuta foarte mult pe cei care depun efort fizic. Efectul stimulant al cafelei iti da un boost de energie in timpul exercitiilor si ajuta astfel la arderea mai multor calorii.


Cafea pentru inima

Cafeaua poate contribui la sanatatea cardiovasculara. Un studiu la care au participat 27.000 de femei, cu varste cuprinse intre 40 si 55 de ani, care beau una pana la trei cani de cafea pe zi, a aratat o reducere a factorilor de risc cardiovascular cu 24%, comparativ cu cei care nu beau cafea deloc. Aceasta este o asociatie, nu o cauza, caci un element cheie este cantitatea de cafea, doar una-trei cani pe zi. Consumul mai mare de cafea zilnic nu a aratat rezultate bune.


Cafeaua si diabetul

Cecetatorii au constatat ca un consum regulat de cafea reduce riscul de a face diabet cu 50%. Efectele sale sunt legate fie de fitochimicalele prezente în cafea,sau pur si simplu de faptul ca o ceasca de cafea este de multe ori substitutul unei gustari bogate in calorii. Astfel, se previne cresterea in greutate, un factor major de risc in diabetul zaharat.
Beneficiile s-au vazut la bautorii grei de cafea, care ajung sa consume si cinci cani pe zi. Cu toatea acestea, pentru unii dintre noi, consumul a cinci cani de cafea zilnic poate avea si efecte adverse.


Mai putin inseamna mai mult

Inainte de a-ti turna inca o ceasca de cafea, gandeste-te a cata este pe ziua de astazi. Prea multa cafea, iar aici cantitatea variaza de la o persoana la alta, poate avea efecte neplacute asupra sanatatii, cum ar fi dureri de stomac, nervozitate si probleme cu somnul. Cafeaua este, de asemenea, un diuretic si poate duce la deshidratare.
Deci, cum poti obtine cele mai multe beneficii din cafea, evitand in acelasi timp efectele neplacute? O mare parte din cercetari indica faptul ca doua cani de cafea pe zi sunt tot ce ai nevoie pentru a te bucura de beneficiile acestei licori, fără a suferi efecte secundare. Este indicat sa bei cafeaua in prima parte a zilei, asa nu iti va fi afectat nici somnul.