Compania aeriană română Carpatair este implicată într-un scandal în Italia, din cauza unui contract pe care l-a semnat cu operatorul Alitalia prin care a obţinut dreptul a asigura unele zboruri interne în Peninsulă, folosind propriul personal, înţelegere care a stârnit nemulţumirea sindicatelor italiene.


Informaţia survine în contextul în care, potrivit unui raport oficial, cota de utilizare a companiilor italiene de către pasagerii care vin şi pleacă de pe aeroporturile din Peninsulă este în continuă scădere, scrie site-ul Romacapitale.net. Între 2007 şi 2011, această pondere a scăzut cu 16 puncte procentuale, de la 56% la 40%. Astfel, mai puţin de jumătate dintre pasageri folosesc companii italiene, scrie Agerpres.

Potrivit unei interpelări parlamentare a deputatului Francesco Barbato (partidul Italia Valorilor - Idv), în fiecare dimineaţă zboruri ale companiei Carpatair decolează din diverse oraşe din România, Republica Moldova şi Ucraina, transportând la Timişoara pasageri care apoi se îmbarcă pentru Italia, Germania şi Grecia. După-amiaza, aceleaşi aeronave efectuează acelaşi parcurs, dar în sens invers.

Site-ul mai scrie că, de ceva timp, Carpatair asigură zboruri de la Ancona la Roma în contul Alitalia, folosind propriul personal. În plus, de la 1 iunie anul trecut, zborul Pisa-Roma este prezentat pasagerilor ca fiind al Alitalia, dar este de fapt deservit de un alt operator. Sindicatele sunt în alertă din cauză că o parte din activitatea Alitalia-CAI a fost cedată unui mic operator străin, prin formula închirierii de aeronave şi de echipaj de bord, în loc ca operatorul italian să ofere locuri de muncă celor 4.500 de piloţi şi asistenţi de zbor disponibilizaţi.

La 19 septembrie 2011, compania italiană a semnat cu Carpatair un acord comercial de 'code sharing' prin care Alitalia 'şi-a extins semnificativ propria ofertă pentru Europa de Est începând din sezonul de iarnă 2011, aplicând codul de zbor Az pe zboruri operate de Carpatair din şi spre Italia şi pe zborurile sale de la Timişoara spre alte destinaţii din România, Ucraina şi Republica Moldova, asigurate de aceeaşi companie'.

Alitalia-CAI nu a făcut niciun anunţ oficial, dar confirmă acordul cu Carpatair şi rutele de la Ancona şi Pisa spre Roma, precizând că înţelegerea a fost aprobată de Enac (Asociaţia italiană privind aviaţia civilă) şi că operatorul român are certificat de siguranţă din partea IATA (Asociaţia Internaţională de Transport Aerian). Site-ul citat mai scrie că, potrivit unor zvonuri neconfirmate, contractul pe doi ani cu Carpatair ar putea fi extins şi la alte destinaţii, de la Alghero, Parma şi Bolzano spre Roma.