„România este o ţară mare, cu o dimensiune mult peste media Europei. Astfel, cele două call center mari şi birourile din nouă oraşe importante ne aduc mai aproape de clienţii noştri, precum şi de debitori”, explică Georg Kovacs, managing director al Eos Ksi România, strategia companiei pe timp de criză.
El mărturiseşte că principalul factor de creştere a veniturilor companiei a fost achiziţionarea portofoliilor de creanţe, şi nu doar gestionarea lor. „Eos Ksi România este un cumpărător activ pe piaţă şi acest segment de activitate reprezintă mai mult de 60% din businessul nostru”, detaliază Kovacs.

Mai bine în criză decât în boom
Toate aceste strategii de dezvoltare a firmei care activează de 10 ani pe piaţa locală au făcut ca rezultatele din ultimii doi ani de criză să fie superioare celor din perioada de boom economic. „În 2011 rezultatele au depăşit cel mai bun an dinainte de criză, care a fost 2007, şi estimăm că anul 2012 ne va aduce cele mai bune rezultate de până acum”, spune Kovacs. Având în vedere evoluţia economică actuală a ţării, el nu crede că va fi cazul să repoziţioneze businessul şi este hotărât să continue cu strategia aplicată până în acest moment, care a vizat, printre altele, dezvoltarea reţelei de birouri regionale. Această extindere a adus cu sine şi creşterea numărului de angajaţi, de la 450 în 2008, la peste 700 în prezent.

Spirala datoriilor
Un alt jucător din piaţa de colectare a creanţelor care înregistrat creşteri de la an la an pe timp de criză este grupul polonez Kruk, care a intrat în România în 2007. Afacerile companiei au ajuns la cinci milioane de euro în 2011, un nivel de peste 40 de ori mai mare faţă de cel din primul an de funcţionare. Reprezentanții Kruk International spun că strategia aplicată a fost cea a unui model bazat pe un proces de colectare amiabilă. Pentru a convinge debitorii să accepte un angajament de plată în rate convenabile, astfel încât să iasă din „spirala datoriilor”, Kruk a derulat mai multe campanii educaţionale.

„Comunicarea transparentă şi deschisă cu clienţii este un element esenţial în îndeplinirea rolului social şi economic al companiilor de colectare a creanţelor”, spun reprezentanții companiei. Iar eforturile lor nu au fost în van, astfel că în 2011 Kruk a obţinut cele mai bune rezultate de când a intrat pe piaţa locală.

„În 2011 au fost transferate spre colectare către Kruk International creanţe comerciale cu o valoare totală de 2,3 miliarde de lei şi un număr total de 564.000 cazuri. De asemenea, prin implementarea strategiei de promovare a încheierii de angajamente de plată, echipa noastră de peste 200 de angajaţi a încheiat 37.000 de angajamente de plată noi, de peste trei ori mai multe decât cele încheiate în anul 2010”, arată reprezentanții Kruk.

Pe lângă colectarea de creanţe bancare, Kruk mai recuperează şi creanţe pentru companii de asigurări şi leasing, operatori de telefonie fixă şi mobilă şi companii de distribuţie a bunurilor de larg consum. La fel ca Eos Ksi, compania se ocupă şi cu achiziţia de portofolii de creanţe, în special de la bănci.