Din totalul de 467,27 kilometri care ar urma sa fie executati in 2016, 99,70 kilometri de autostradă vor avea finanţare de la bugetul de stat (3,325 km din secţiunea Bucureşti-Moara Vlăsiei, Autostrada Braşov-Borş, secţiunea Suplacu de Barcău-Borş - 60,25 km, Gilău-Nădăşelu - 8,7 km, Nădăşelu-Mihăieşti - 16,80 km, finalizare lucrări Câmpia Turzii-Gilău - 0,32 km, Comarnic-Braşov, sector Comarnic-Predeal şi Predeal -Cristian şi drum de legătură - 10,30 km), 198,38 de kilometri de autostradă vor beneficia de finanţare din fonduri europene (Dumbrava-Deva, lot 2, 3, 4 - 71,88 km, Sebeş-Turda - 70 km, Câmpia Turzii-Ogra-Târgu Mureş - 56,5 km), iar 169,19 kilometri de autostradă vor fi în concesiune (Autostrada de centură a Capitalei/sector Centura de sud - 48 km, Craiova-Piteşti - 121,19 km).

Bugetul total alocat în 2016 pentru autostrăzi se ridică la peste 1,73 miliarde de lei, din care 563,88 milioane de lei de la bugetul de stat, 49,272 milioane de lei cheltuieli aferente programelor cu finanţare rambursabilă - credite externe (BEI, BERD), 43,788 milioane de lei - fonduri externe nerambursabile preaderare (ISPA), 374,271 milioane de lei - fonduri externe nerambursabile postaderare (aferente POS-T 2007-2013) şi 698,911 milioane de lei - fonduri externe nerambursabile postaderare (aferente cardului financiar 2014 - 2020 POIM).

În ceea ce priveşte variantele de ocolire, anul acesta sunt prevăzuţi a fi executaţi 229,32 kilometri, conform contractelor aflate în derulare sau în procedură de licitaţie începută anul trecut, suma totală alocată ridicându-se la 740,530 milioane de lei. Obiectivele de investiţii cu finanţare de la bugetul de stat însumează 53,14 kilometri, din care Rădăuţi (16,58 km), Oradea (1,78 km), Satu Mare (19,54 km), Buşteni (1,02 km), Comarnic (2,85 km) şi Bârlad (11,37 km).

Obiectivele de investiţii cu finanţare nerambursabilă au un total de 176,18 kilometri şi se referă la următoarele lucrări: execuţia variantelor ocolitoare Carei (10,45 km), Braşov (12,212 km), Tecuci (6,945 km), Craiova Sud (6,291 km), Târgu Jiu (19,95 km), Caracal (10,35 km), Mihăileşti (3,18 km), Bacău (30,7 km), Târgu Mureş (11,64 km), modernizarea centurii rutiere a Capitalei între A1-DN7 şi DN2 -A2 (20,145 km), lărgirea la 4 benzi a centurii Bucureşti Sud, între A2 km 23+600 şi A1 km 55+520 (31,92 km), Suceava (12,40 km).

Programul de reabilitare/modernizare a drumurilor naţionale prevede pentru execuţie, în 2016, un număr de 792,54 kilometri, în valoare totală de 948,834 milioane de lei. Din total, 487,26 km de drumuri naţionale vor beneficia de finanţare externă nerambursabilă postaderare, 230,03 km de finanţare externă rambursabilă, iar 75,25 km vor fi reabilitaţi/modernizaţi cu finanţare de la bugetul de stat şi ISPA.

Cei mai mulţi kilometri de autostradă au fost deschişi traficului în anul 2013, respectiv 117,885, iar cei mai puţini în 2006 (17,58). Cea mai veche autostradă din România este Bucureşti - Piteşti, km 10+600 - km 105+500, dată în exploatare în anul 2000. Lungimea acesteia este de 96 de kilometri, iar costurile s-au situat la circa 248,693 milioane de lei, fără TVA. Autostrada Bucureşti-Piteşti a fost construită cu bani de la bugetul de stat de consorţiul Federici-Astaldi-Todini, precizeaza agerpres.