500 de oameni de ştiinţă din 50 de ţări au publicat raportul 'The Global Burden of Disease' în care arată că, între 1990 şi 2010, obezitatea a crescut cu 82% (în ţările din Orientul Mijlociu creşterea a fost de 100%). 'Inainte, copiii mureau din cauza infecţiilor, combătute acum cu ajutorul vaccinurilor. Noul noul flagel este obezitatea iar copiii suferă consecinţele', explică Ali Mokdad, unul din autorii studiului. În ultimul deceniu, oamenii au fost afectaţi de boli şi tulburări generate de excesul de greutate. Azi în SUA, unul din trei adulţi şi unul din cinci copii sunt clinic supraponderali. Companiile se apara, afirmand că greutatea corporala nu derivă din ceea ce mâncam, ci este rezultatul mai multor factori. 'Televiziunea, jocurile video şi urbanizarea sunt mai responsabile de excesul de greutate decât produsele noastre', sustin reprezentantii acestora.

O perioada indelungata de timp, producatorii de ţigări au reuşit să împiedice să se facă legătură între cancer şi fumat. Directorul ştiinţific al Comitetului pentru Investigaţii ale Industriei Tutunului (CIIT) scria în 1957 că 'incidenţa oricărui tip de cancer este complexă şi greu de analizat... Nimeni nu a stabilit că fumul sau vreuna din componentele sale provoacă cancerul la om'. Azi se ştie că această afirmaţie este falsă, ceea ce producătorii de ţigări îl ştiau deja.

Michael Mudd, fost vicepreşedinte la compania Kraft, care vinde alimente şi băuturi, vrea să-i faca pe oameni sa conştietizeze acest lucru. Sunt mulţi factorii care determină obezitatea, dar aceste companii sunt principalele vizate. Nu numai că ele satisfac cererea consumatorilor, dar depun eforturi pentru a spori consumul. Mudd avertizează: 'Aşa cum aparatorii industriei de armament din SUA evoca bolile mentale şi jocurile video violente pentru a distrage atenţia de la pericolul pe care îl reprezintă armele de foc, la fel procedeaza si industria alimentară denunţand viaţa sedentară şi statul in fata televizorului drept cauză a obezităţii. Nu trebuie să cădem în această capcană', conchide el.

La fel cum guvernele au reglementat până la urmă consumul de tutun, obligandu-i pe fabricantii de ţigări să-şi caute refugiu în pieţe mai puţin controlate din Asia şi în alte regiuni, este posibil ca, mai devreme sau mai târziu, acelasi lucru să se întâmple şi cu companiile ale căror câştiguri depind de vânzarea de produse saturate de zahăr şi grăsimi. Un lucru similar, dar mai complex, se întâmplă cu firmele care, via Internet, încearcă să seducă cu produse - conţinuturi, 'soluţii', 'căutări' sau 'comunităţi' - pentru care nu trebuie să plătim nimic. Nimic, cu condiţia să le permitem să afle cine suntem, unde suntem sau facem, ce ne place sau ne interesează şi să acceptăm anumite condiţii (cine mai citeşte scrisul cu litere mici în care compania trece aceste condiţii?). Oricum suntem monitorizaţi şi fără voia noastră.

Această informaţie este foarte valoroasă pentru companii şi alte organizaţii care vor să ne vândă un produs, o idee, o conduită sau un candidat. Progresele tehnologice permit culegerea a tot mai multe date noi prin telefonia mobilă, senzori la distanţă, camere de filmare, recunoaştere facială etc. Şi graţie sistemului Big Data, noile tehnologii pot să extragă informaţie utilă care se transformă apoi în bani. Trebuie să facem ceva pentru a opri aceste forţe care vor să desfiinţeze barierele care ne protejează de obezitate şi care ne mai permit încă să avem dreptul la viaţă privată, scrie Agerpres in pagina electronica.