Racheta Soiuz a plasat cu succes pe orbita satelitii Alba si Oriana, al noualea si al zecelea din programul Galileo. Dar, apreciaza Der Spiegel, cele doua aparate nu sunt suficiente pentru a efectua un prim test al sistemului. Posibil, situatia se va schimba anul viitor.

Din pacate, subliniaza autorul articolului, realizarea sistemului european de navigatie ramane mult in urma fata de graficul initial si inghite deja mult mai multe miliarde de euro decat s-a estimat.

Nu toti satelitii functioneaza asa cum s-a stabilit, au explicat responsabilii agentiei spatiale europene. Unii nu s-au plasat pe orbita corecta, altii au incetat sa transmita semnale si trebuie inlocuti. In aceste conditii, este de la sine inteles ca va fi nevoie d cheltuieli suplimentare, au concluzionat respectivii oficiali.

Sunt insa si cateva vesti buna: dupa foarte multi ani de discutii si de lupta cu birocratia si probleme tehnice, Galileo s-a apropiat, in sfarsit, de un prim final, de indeplinirea primelor promisiuni. Este vorba nu numai despre sistemul de navigatie pentru autoturisme si trecatori, dar si de trenuri, nava si avioane fara pilot.

Unii se intreaba, poate, de ce mai era nevoie de inca un sistem, din moment ce GPS-ul american, dar si GLONASS-ul rusilor merg in intreaga lume, iar cel chinez va incepe, probabil, sa functioneze inaintea lui Galileo. "Noi construim un sistem care sa asigure independenta europenilor si ajutam, in acelasi timp, la crearea in Europa a unei baze industriale", raspund europenii.

In plus, autorii Galileo subliniaza in mod deosebit faptul ca, spre deosebire de alte sisteme de navigatie, proiectul lor nu se afla sub control militar.