Să conduci un spital imens în Houston nu este deloc uşor. Proprietarii marilor centrale electrice din Texas şi asociaţiilor comunităţilor au tras un semnal de alarmă privind potenţialele întreruperi programate ale curentului electric în cazul în care statul nu îşi revizuieşte pieţele de energie şi nu extinde capacitatea reţelei. TMC avea nevoie de un plan de rezervă.

Puţine lucruri îmbină fiabilitatea şi puterea mai eficient decât un motor de avion. GE, producătorul celor mai mari şi mai puternice motoare de avion din lume, a construit o familie de turbine cu gaz robuste, derivate din propria tehnologie aviatică. Acestea sunt denumite „aeroderivative.”

Aeroderivatele şi-au dovedit eficienţa de multe ori, cel mai recent în timpul Uraganului Sandy. În octombrie 2012, furtuna a ucis câteva sute de oameni, a devastat comunităţi întregi şi a lăsat fără curent 2,6 milioane de locuitori de pe Coasta de Est a SUA. Însă la Universitatea Princeton, o centrală de cogenerare a folosit tehnologia pentru a asigura lumină şi căldura în campus, în timp ce restul oraşului era cufundat în întuneric.

Unul dintre motoarele de avion care nu zboară îi ajută acum şi pe cei de la Centrul Medical Texas. Acesta asigură complexului energie electrică, termică şi răcire. „Deservim peste 6.500 paturi de spital,” a declarat Steve Swinson, preşedinte şi CEO al companiei Thermal Energy Corporation (TECO) care operează centrala electrică de la TMC. „Dacă noi nu ne facem treaba, nici ei nu pot face ceea ce fac.”

La Centrul Medical Texas, TECO foloseşte turbina aeroderivativă LM6000 de la GE pentru a produce 48 megawaţi de energie. Sistemul captează şi căldura reziduală, generând astfel abur pentru sistemele de încălzire şi condiţionare a aerului din centrul medical.

Datorită centralei electrice, TECO poate reduce suficient de mult emisiile de dioxid de carbon (peste 300.000 tone pe an) pentru a elimina echivalentul a 53.000 de maşini din trafic, faţă de achiziţionarea energiei electrice şi termice direct din reţea.

Inginerii GE au construit turbina în jurul motorului de avion CF6, folosit în multe aeronave mari de pasageri, inclusiv în Air Force One. Motorul de avion din interior roteşte un ax ataşat la generator pentru a produce energie electrică.

Publicaţia Technology Review a Universităţii MIT a desemnat aeroderivativele drept „inovaţie fundamentală” pentru „construirea unor centrale electrice pe bază de gaz flexibile şi eficiente.” Totodată, acestea i-au adus companiei GE un loc în lista celor mai inovatoare 50 de companii din lume a revistei.

Aeroderivativele sunt şi sufletul noii divizii Distributed Power de la GE. Conform companiei, aproximativ 2.100 turbine cu gaz aeroderivative de la GE produc energie electrică şi căldură pentru oameni din 73 de ţări.