Antreprenoriatul este o provocare, din perspectiva celui care investeşte şi îşi doreşte apoi o afacere care să meargă ca pe roate, chiar din primele luni.

„Te face extraordinar de creativ, te ţine treaz şi conectat la o mulţime de oportunităţi. Trebuie să fii open minded şi să le vezi pe toate”, menţionează esenţa Felix Pătrăşcanu, cel care a acceptat provocarea a doi parteneri şi a fondat, în 1998, Fan Courier.

De cele mai multe ori, succesul nu vine peste noapte, explică din propria experienţă Marius Dosinescu care, în 2001, la aproape 23 de ani, a lansat firma de Web Design Avantaj Net cu un portofoliu care, la ora actuală, cuprinde nu mai puţin de 11 magazine on-line din domenii precum flori, brazi de Crăciun, coşuri cadou pentru firme, decoraţiuni pentru sărbători etc.

Trecerea de la angajat la antreprenoriat trebuie să se facă printr-o zonă tampon, explică și Dragoş Samoil, care a renunțat la statutul de angajat ca director de marketing într-o companie de software acum cinci ani, pentru a-şi urma propria cale. Sunt trei antreprenori care au avut curajul de a porni pe cont propriu şi care vor, prin sfaturile lor, să-i ajute şi pe alţii să reuşească.

 Orice început este greu

Marius Dosinescu povesteşte că a fondat agenţia în paralel cu joburile pe care le avea la vremea respectivă. „Aş spune că am devenit antreprenor fără să ştiu ce deficient are piaţa, fără să ţin cont de condiţiile economice de la vremea respectivă.

Aveam un scop bine definit – acela de a deveni un furnizor serios de servicii de web design şi web development. La început, însă, am făcut şi alte lucruri, precum reţelistică, print, intermediere publicitate, mentenanţă calculatoare etc.”, adaugă antreprenorul.

Oportunităţile pentru domeniul IT erau multiple, însă, neavând un capital de pornire, mult timp a fost perceput ca băiatul de la IT care face site-uri web, rememorează Marius Dosinescu.

Precizează că cea mai mare provocare la vremea respectivă a fost dată de lipsa educaţiei în domeniul web, dar şi a ratei mici de penetrare şi utilizare a internetului, atât în mediul urban, cât şi în cel rural. Îşi aminteşte că salariile în industrie au cunoscut o evoluţie rapidă, crescând de la 100-150 USD la începutul anilor 2000, la 500-800 USD în următorii ani.

Privind din perspectiva a 11 ani de antreprenoriat, adaugă că munca fără viziune este faliment curat, iar viziunea fără muncă este doar un vis. Din toată această reţetă lipsește un singur ingredient – know-how-ul adecvat, care trebuie neapărat adăugat, pentru un succes sigur.

Nu a prospectat piaţa înainte de intra în business şi nici în următorii doi-trei ani, ci s-a rezumat la a face un mic research on-line şi la a citi articole de specialitate care spuneau că e-commerce-ul va egala, în viitor, comerţul clasic.

Însă a observat ulterior o nevoie crescândă de site-uri web, după ce a realizat că nu existau reclame care să nu aibă asociată şi adresa web în alte ţări mai dezvoltate. Lucrurile s-au schimbat şi, în momentul de faţă, pe fiecare proiect lansat, derulează studii, realizează strategii pe termen mediu şi lung şi stabileşte obiective clare.

 

Cât şi de unde investeşti

Primele rezultate şi, ca atare, primele încasări pot veni după o perioadă mai îndelungată, astfel încât prudenţa trebuie să fie una dintre calităţile unui viitor întreprinzător.

Felix Pătrăşcanu spune că printre greşelile pe care le fac unele persoane proaspăt intrate în business se numără neinvestirea profitului.

„Profitul primilor ani trebuie neapărat reinvestit. Cumpără o nouă casă când vei avea bani de trei case. Schimbă maşina veche doar când parcul firmei tale va fi complet şi nou”, spune antreprenorul.

Adaugă că piaţa concurenţială săracă a fost un avantaj pentru compania nou lansată, dar şi un dezavantaj.

„Eram văzuţi deseori ca nişte companii intermediare între client şi Poşta Română sau, şi mai rău, ca nişte companii ce distribuie presa. Despre oameni specializaţi nici vorbă. Am luat totul de la zero - doar cu o doză mare de curaj şi nebunia începutului – ingrediente fără de care nu poţi începe în antreprenoriat”, explică Felix Pătrăşcanu. Precizează că piaţa se câştigă cu preţuri reale, şi nu cu preţuri mici. „Aici intervine spiritul antreprenorial şi inovativ, care este infinit. Când intri pe o piaţă, îţi faci calculul cheltuielilor pe care le comportă produsul tău, la care adaugi marja de profit. Trebuie să fii atât de inovativ, încât cheltuielile tale directe şi indirecte să fie cât mai mici. Atât de mici, încât să ai preţuri mai mici sau egale cu ale competitorilor, avantajul fiind acela că, în preţul tău, are loc şi marja de profit propusă. Preţul tău poate fi mai mare ca al competitorilor doar în cazul în care produsul tău însumează mai multe avantaje pentru client”, precizează reprezentantul Fan Courier.

Un alt sfat vine din partea lui Marius Dosinescu, el recomandându-le tinerilor care vor să se lanseze într-un business pe cont propriu să nu îşi construiască afacerea pe banii băncilor, ci pe un cash-flow adecvat sau pe investitori strategici, chiar dacă aceştia sunt business angels, fonduri de investiții sau fac parte din categoria familie, prieteni.

Indiferent de domeniul abordat, nu trebuie să se teamă de potențialele greşeli, curajul de a încerca diverse lucruri fiind una dintre caracteristicile afaceriştilor.

 „Nu trebuie să le fie teamă să experimenteze. În plus, ar trebui să îşi asume orice eşec, să nu fugă de el, ci, din contră, să îl îmbrățişeze şi să îl înțeleagă, pentru ca, ulterior, să folosească experiența dobândită în a-şi asigura succesul”, precizează deținătorul Avantaj Net.

 Business de plăcere

Cu toate acestea, trecerea de la angajat la antreprenoriat trebuie să se facă lent, explică Dragoş Samoil, cel care a înființat Ubiqum Media, care oferă servicii de marketing și PR. Ulterior, a dezvoltat businessul în mai multe direcții, urmând trendul din piață: consultanță în accesarea de fonduri europene şi, totodată, a lansat, de curând, o platformă media pentru evenimentele de afaceri, drept pentru care a dezvoltat un soft în acest sens, împreună cu partenerul său de afaceri. Din experiență, spune că pe orice antreprenor îl ajută dacă înainte de toate deține statutul de angajat, pentru că domeniul organizațional îi oferă şansa de autentificare a valorii pe care o adaugă ulterior într-un business. „Din punctul meu de vedere, ca şi angajat, este ca şi cum îți faci practica înainte de a pleca singur la drum. Apoi, după ce devii senior în domeniul tău de activitate, îți poți testa cunoştințele şi poți ataca proiecte cu un volum mai mare, cu un impact mai mare din punct de vedere organizațional. Cred că este varianta cea mai cuminte – să fii înainte angajat, cel puțin la noi în țară, unde nu prea există o cultură a antreprenoriatului dezvoltată de la vârstele mici”, arată Dragoş Samoil. Precizează că antreprenoriatul este mare consumator de timp, cel puțin la început, de aceea regula numărul unu este să se facă business de plăcere.

De unde pot veni primii clienţi

Într-o piaţă aflată la început în anii 2000, în care termenul de agenţie web era împărţit între cinci companii, convertirea foştilor angajatori în primii clienţi, l-a ajutat pe Marius Dosinescu să se lanseze în afaceri. „Printre numele care m-au ajutat să cresc businessul se număra Marius Tucă, Sfinx Experience CDA, Direcția 5 şi alţi câţiva clienţi care au avut încredere în mine şi mi-au permis să îmi construiesc un nume în jurul lor”, explică el. Apoi, lucrurile au început să meargă de la sine, astfel că a ajuns la nivelul la care un client mulţumit aducea alţii. Dar adevărata creştere a survenit în momentul investiţiei de 95.000 euro, din fonduri Phare, în perioada 2003-2004, în echipamente, dezvoltare, oameni, pregătire etc.

Plecând din postura de angajat, Felix Pătrăşcanu a folosit cunoştinţele dobândite la Cargus în targetarea oamenilor. „Norocul, care nu trebuie niciodată  exclus din ecuaţie, a jucat un rol important. Piaţa avea nevoie urgentă de un nou jucător. Pot spune că am deschis acest business la momentul oportun, fără a-mi aroga vreun moment ştiinţa conceperii unui prospect de piaţă extraordinar. Unii îi spun fler. În acest caz, eu îi spun noroc, combinat cu foarte multă muncă şi entuziasm”, explică managerul Fan Courier.

Astfel, un număr minim de clienţi este necesar la început de drum, la fel ca și o minimă securizare a veniturilor din surse cât mai diversificate.

„Există riscul pe care şi eu l-am simţit la început, să pleci la drum, cel puţin în domeniul consultanţei şi să ai doi clienţi principali care să îţi asigure 80-90% din venituri, adică banii să îţi vină doar din una, două surse. Nu este deloc recomandat”, afirmă Samoil. Dar odată ce a ajuns la un număr stabil, a decis să lucreze pe cont propriu, iar în maxim două luni a avut şi primele facturi tăiate. „Nu am făcut la început un bussiness complicat, în care să fie nevoie de o maturizare a investiţiei, în care să aloc un capital”, explică el.

De-a lungul timpului, a învăţat că este important să se orienteze după oportunităţi, să fie flexibil şi să se afle într-o schimbare şi reorientare continuă. „Un antreprenor nu este captiv într-un singur business, el este un potenţial antreprenor în serie”, îi place să spună; în același timp, vede afaceristul ca pe un aventurier care caută mereu ocazii noi de abordare a pieţei.

De aceea, intenţionează să se lanseze în businessul de proces, care să funcţioneze independent de el, cum ar fi, de exemplu, aplicaţiile informatice, iar în tot acest timp, el să urmeze noi proiecte.

 FIRME NOU ÎNREGISTRATE ÎN 2011

Forma juridică Număr

Întreprinderi SRL 62.735

Persoane fizice autorizate 43.269

Întreprinderi autorizate 22.033

Alte forme juridice 2.125

Sursa: statistici ONRC

 

CÂTEVA DATE STATISTICE DESPRE IMM-URI

- În România reprezintă 99,7% din numărul total al întreprinderilor active în economie.

- Contribuie la valoarea brută din economie cu 50,24%, mai redus decât valoarea medie de 58,4% din UE-27.

- Cele mai multe își desfășoară activitatea în sfera serviciilor, ponderea în activităţile economice fiind de 39,5%, faţă de o medie de 44,2% la nivelul UE-27.

- Sectorul comerţ este reprezentativ pentru IMM-urile româneşti, care deţin o pondere de 38,8% mai mare decât cele din Uniunea Europeană.