Primul din primul Razboi mondial

Prima pozitie a fost acordata bombardierului britanic Handley Page 0/400 - cel mai greu bombardieri bimotor din primul Razboi mondial. Cand a intrat in razboi, in august 1914, Anglia nu dispunea de capacitati adecvate de bombardament si, prin urmare, a fost stabilit un caiet de sarcini pentru un bombardier de recunoastere cu raza lunga de actiune.

In acest context, Handely Page propune un biplan gigant cu o anvergura de 30 de metri, aparat care va fi dezvoltat in patru versiuni. La 0/400, rezervoarele de carburant au fost deplasate in interiorul fuselajului, motoarele fiind inlocuite cu unele mai puternice, Rolls-Royce Eagle, de 322 cai putere.

Avionul putea dezvolta o viteza de 147 kilometri/ora si transporta 5 mitraliere si 820 kilograme de bombe. In total, au fost construite 554 de astfel de masini, folosite intens pe frontul de vest.

Avionul universal

Locul secund a revenit bombardierului german Junkers Ju-88 - un avion multirol din timpul celui de-a doua conflagratii mondiale. Unul dintre cele mai universale avioane ale acelui razboi. Ju-88 a fost folosit, printre altele, ca bombardier, avion-spion si avion de atac pe timp de noapte.

El a fost folosit intens in operatiunile desfasurate de Germania in spatiile aeriene ale Frantei, Belgiei, Angliei, Balcanilor, Marii Mediteraneene si al Uniunii Sovietice.

Junkers a fost unul dintre cele mai cunoscute avioane din perioada celui de-al doilea Razboi mondial. Din 1937 pana in 1944, in constructia initiala a bombardierului au fost facute aproape 3.000 de modificari, care au condus la realizarea a sase variante de baza si peste 60 de versiuni. Ju-88 a mers si la export, primii cumparatori fiind sovieticii, care au achizitionat trei bucati in 1940.

Invincibilul britanic

Treapta a treia este ocupata de avionul britanic de Havilland DH-98 Mosquito. Conceput, initial, ca un bombardier rapid neinarmat, aparatul a fost ulterior adaptat pentru alte roluri, printre care acela de bombardier tactic de altitudine joasa-medie, bombardier de noapte de mare altitudine, avion de vanatoare, de recunoastere sau chiar de transport.

Cand Mosquito a intrat in productie, in 1941, a fost unul dintre cele mai rapide avioane din lume, folosind doua motoare Rolls-Royce Merlin XXi (1350 cai putere). Viteza maxima atinsa a fost de 680 kilometri pe ora, raza de actiune - 3010 kilometri. Echipajul era format din doi oameni. Radarele germane nu depistau aceste avioane, pentru ca Mosquito avea numai motoarele si alte cateva componente erau confectionate din metal.

Firma de Havilland a construit peste 7.000 de exemplare de Mosquito pentru Marea Britanie si alte state aliate. Dupa razboi, aparatul a intrat in dotarea armatelor din Israel, China, Iugoslavia si Republica Dominicana.

Cetatea din stratosfera

Aparute dupa al doilea Razboi mondial, avioanele Boeing B-52 Stratofortress constituie si astazi baza aviatiei strategiei de bombardament a Statelor Unite si intruchipeaza puterea militara a aunei superputeri. Primul zbor experimental a fost efectuat in primavara anulu 1952. Bombardier strategic cu reactie si raza lunga de actiune, aparatul evoluat de la o configuratie cu aripa dreapta si sase turbopropulsoare la o configuratie cu aripa in sageata si opt turboreactoare, in cazul prototipului final UB-52.

Conceput sa transporte armament nuclear in misiuni de disuasiune din timpul Razboiului rece, B-52 Stratofortress a inlocuit modelul Convair B-36. Desi a fost folosit in numeroase conflicte armate, B-52 a utiliat numai armament conventional.

In timpul razboiului din Irak, in 2004, o escadrila de B-52 a intreprins cel mai lung parcus din istoria operatiunilor aeriene, strabatand un traseu de aproximativ 22.500 de kilometri. Avioanele s-au aflat in aer 34 de ore si 20 de minute. Au fost efectuate 4 alimentari in aer. Anterior, in 1957, trei bombardiere B-52 au efectuat inconjurul lumii, acoperind 39.750 de kilometri in 45 de ore si 19 minute, la o viteza de 850 kilometri pe ora.