"Ministerul Transporturilor va vinde pachetul majoritar de actiuni din capitalul social al CFR Marfă, inclusiv în privinţa pachetului de acţiuni care va fi deţinut de stat în urma conversiei creanţelor statului faţă de CFR Marfă în acţiuni, în măsura realizării acesteia, dacă este cazul, prin metode combinate cu criterii de precalificare a investitorilor, si anume negociere pe bază de oferte preliminare şi neangajante urmata de licitaţie cu ofertă în plic, conform legislaţiei în vigoare. Criteriile de precalificare vor fi stabilite prin dosarul de prezentare şi publicate în oferta de vânzare şi vor consta în experienţă relevantă în domeniul transportului de marfă şi capabilităţii operaţionale şi capabilităţi financiare care să demonstreze posibilitatea preluării şi dezvoltării unei noi afaceri", se arată într-un proiect de hotărâre de Guvern pentru aprobarea strategiei de privatizare a CFR Marfă.

Singurul criteriu de adjudecare a licitaţiei va fi preţul oferit. În forma lansată în dezbatere din toamna anului trecut, strategia prevedea vânzarea integrală a acţiunilor deţinute la CFR Marfă prin licitaţie cu strigare, precum şi pachetul obţinut de stat în urma conversiei datoriilor în acţiuni şi cel rezultat în urma compensării datoriilor companiei către CFR SA. Totodată, documentul prevedea o garanţie de participare la licitaţie de 20% din valoarea nominală a pachetului de acţiuni scos la vânzare.

Strategia prevede în forma actuală o garanţie de participare la licitaţie de 10 milioane euro, echivalent în lei, "cu încadrarea în procentele prevăzute de norme", reprezentând 17% din valoarea nominală a acţiunilor deţinute de stat. Pe de altă parte, taxa pentru fiecare investitor sau grup de investitori care depune documente de participare este echivalentul în lei a sumei de 20.000 euro. Comisia de privatizare va fi formată din şapte reprezentanţi nominalizaţi din partea Ministerului Transporturilor, unul desemnat de Ministerul Apărării Nationale şi un altul din partea Ministerului Finanţelor Publice.

Până la sfârşitul lunii aferente datei transferului dreptului de proprietate asupra acţiunilor CFR Marfă, fiecare dintre membrii comisiei va beneficia de o indemnizaţie lunară brută asigurată din bugetul MT care nu poate depăşi 3.000 de lei brut.

În cazul în care Ministerul Transporturilor nu va putea încheia contractul de privatizare cu investitorul adjudecatar al procedurii de licitaţie, instituţia va putea decide reluarea procesului de privatizare prin aplicarea oricărei metode de transfer a dreptului de proprietate asupra acţiunilor, cu adaptarea corespunzătoare a strategiei, sau prin invitarea la negocieri în ordinea clasamentului de la licitaţie a următorilor investitori calificaţi.

"CFR Marfă deţine un parc de material rulant de peste 39.000 de vagoane (din care doar aproximativ 23.000 sunt utilizate în mod curent) şi peste 900 locomotive, o astfel de bază de active plasând compania într-o poziţie avantajoasă comparativ cu alti operatori detinuţi de stat în regiunea central sud estică europeană. Din punct de vedere al volumului de marfă pe care îl transportă, poziţia CFR Marfă pe piaţa de transport feroviar din România este dominantă în raport cu ceilalţi operatori privaţi care au apărut după anul 2001", se precizează în nota de fundamentare a proiectului de act normativ.

Autorii proiectului precizează că procesul de privatizare se poate desfăşura în paralel cu procedura de notificare a conversiei la Comisia Europeană, care trebuie să o aprobe înainte de implementarea efectivă a operaţiunii. Premierul Victor Ponta a declarat marţi că Guvernul va include în strategia de privatizare a CFR Marfă o serie de proceduri de precalificare a investitorilor, legate de cifra de afaceri, experienţa în domeniu şi capacitatea financiară, documentul urmând să fie discutat, marţi, 5 februarie, în CSAT şi aprobat a doua zi de Executiv, mentioneaza Mediafax in editia on-line.