"Suntem în faza de a avea date preliminare privind execuţia bugetară pe anul 2015, care ne arată că ţintele pe care le-am avut din punct de vedere financiar la nivelul companiei au fost realizate. Am avut o ţintă de profit alocată de Ministerul Finanţelor de 106 milioane lei şi, din calculele noastre, am realizat această cifră de profit. Poate am depăşit-o puţin, dar nu foarte mult", a spus Chiper.


În context, el a atras atenţia asupra faptului că CFR SA nu este o companie comercială orientată spre piaţa comercială, profitul nefiind un scop în sine, întrucât acesta ar trebui să se regăsească în lucrările de îmbunătăţire a infrastructurii feroviare.

"Trebuie să avem în vedere că o companie de căi ferate nu este o societate comercială orientată spre piaţa comercială, iar profitul nu este un scop în sine, pentru că profitul sau câştigurile realizate din activitate ar trebui să se regăsească în proiectele şi acţiunile de îmbunătăţire a infrastructurii feroviare. De aceea, pentru noul an, ne-am propus un buget echilibrat. Deja l-am promovat pentru aprobare şi încercăm să facem pe toată lumea să înţeleagă că CFR trebuie să facă un profit zero, dar să-şi realizeze obligaţiile privind reabilitarea infrastructurii, executarea reparaţiilor şi înlăturarea punctelor sensibile care perturbă sau influenţează circulaţia feroviară", a explicat directorul general al CFR SA.

Marius Chiper a precizat că reabilitarea companiei din punct de vedere financiar a început din 2012, odată cu luarea deciziei de acordare a subvenţiilor pentru întreţinerea căilor ferate, situaţie care a făcut ca o parte din activitatea companiei să fie acoperită de aceste subvenţii.

"Referitor la profit, începând cu anul 2012, s-a luat decizia de acordare a subvenţiilor pentru întreţinerea căilor ferate şi, din acel moment, o parte din activitatea noastră a fost acoperită de aceste subvenţii şi putem spune că societatea s-a stabilizat din punct de vedere financiar şi poate să facă ţinte de profit, numai că nu profitul este un scop în sine, pentru că nu ne ajută. Noi trebuie să investim banii şi să reparăm liniile, să facem reparaţiile capitale la obiective, la instalaţii, la poduri, la podeţe etc.", a subliniat el.

În ceea ce priveşte arieratele, şeful CFR SA a spus că la nivelul anului 2015 acestea au ajuns în jur de 270 de milioane de lei, în fiecare an scăzând cu 15%, conform reglementărilor impuse de Fondul Monetar Internaţional (FMI).

"CFR SA a fost o companie monitorizată de-a lungul timpului de FMI şi a avut ţinte şi pe acest capitol. Pot să spun că în anul 2015 am avut în jur de 270 milioane de lei ţinta de arierate şi, din datele preliminare, am realizat şi această ţintă. Regula este ca în fiecare an arieratele să se micşoreze cu 15% faţă de anul precedent. Asta e regula care se va aplica şi pentru anul 2016", a afirmat Marius Chiper.