Beijing s-a obisnuit cu noul sau statut, care crea, pana acum, o oarecare stare de stanjeneala. Dimpotriva, China crede ca marile puteri, cum se considera ea, nu se multumescu cu aparteneneta la cluburile altora, ci isi creaza unele proprii.

Desi multi compara proiectul "Un coridor, o singura cale" cu Drumul Matasii, esenta lui nu repeta traseele vechilor artere ale caravanelor comerciale, ea rezida in extinderea si protectia cailor maritime de navigatie spre Orientul Mijlociu si Europa. China intotdeana a considerat stramtoarea Malacca prea periculoasa. De aceea, proiectul prevede, printre altele, infiintarea unei baze navale in Pakistan si un traseu ocolitor in vest via Birmania si Bangladesh.

Beijing nu uita nici de drumul nordic spre Europa. Cu fiecare an, odata cu topirea ghetarilor arctici, aceasta cale devine tot mai reala si mai de actualitate.

Faptul ca proiectul "Un coridor, o singura cale" este mai degraba maritim decat terestru, este demonstrat si de noua doctrina militara a Chinei, prezentata zilele trecute de Beijing. Documentul subliniaza ca flota militara a tarii trece de la apararea apelor teritoriale la apararea intereselor Chinei in oceanele lumii.

In ceea ce priveste "coridorul", se are in vedere mult mai mult decat constructia de autostrazi si cai ferate, estimeaza Financial Times. Ajutorul de 42 de miliarde de dolari pe care Beijing intentioneaza sa-l ofere Pakistanului reprezinta unul dintre acordurile de sustinere financiara, gratie carora chinezii intentioneaza sa avanseze spre vest.

Fostele republici sovietice din Asia centrala vor primi in schimbul gazelor naturale hidrocentrale, intreprinderi industriale si conducte de transport construite de chinezi sau cu banii lor. O cale ferata si o autostrada va lega China de Marea Arabiei. Noi magistrale spre Europa si, mai departe, vor spre continentul african vor accelera procesul de integrare economica euroasiatica.

Beijing repeta constant ca proiectul este universal si ca este loc pentru toti. Nu intamplator, invitiatii de a deveni membru al Bancii asiatice pentru investii in infrastructura au fost trimise in ziei de state ale lumii. Washington a respins oferta, iar tentativele lui de a boicota planul chinezilor au fost destul de deplasate.

Dar China este dispusa sa-i accepte pe toti in proiectul ei, fara a formula conditii. Beijing a acumulat forta financiara, economica si diplomatica, iar acum a trecut la promovarea procesului de integrare euroasiatica inaintand de la granitele tarii spre Orientul Mijlociu, in Africa si Europa. Scopul acestei initiate, grandioase, extrem de dificila si foarte costisitoare, consta in extinderea sferei de influenta in lume.