„Canadienii, niste actori majori? Nu, nu au mijloacele necesare. Chinezii, in schimb, au, pentru ca ei investesc anual miliarde de dolari in industria aeronautica. Dar nu vor reusi sa se impuna imediat, ci peste 20 de ani”. Previziunea apartine directorului comercial al Airbus, John Leahy.

In opinia lui, dintre toate tarile care ar dori sa distruga, intr-o buna zi, dominatia Airbus si Boeing pe piata avioanelor cu peste 150 de locuri, ofensiva Chinei este cea mai periculoasa. „Dispun de resurse financiare, de competente, de piata”, a explicat, la randul sau, Jim McNerney, presedintele director general al Boeing. In plus, a adaugat el, chinezii au vointa politica de a fi o mare putere aeronatica si spatiala, pentru a-si dobandi independenta fata de constructorii occidentali din acest domeniu.

Fara a se lasa descurajat de greutatile intampinate de programul ARJ21 – primul lor avion, un aparat regional cu 70 de locuri, lansat in 2002, dar care nu a intrat nici pana acum in dotarea operatorilor de transport, Beijing a decis in 2009 sa realizeze pana in 2020 un avion cu 150-200 de locuri. Si de a provoca, astfel, Airbus si Boeing, care impart acest segment de piata, cu peste 70% din vanzari.

Pentru a-si duce la bun sfarsit proiectul, China a creat Comac (Commercial Aircraft Corporation of China), plasant la conducerea societatii oameni care au promovat cu succes programul spatial. Obiectivul: efectuarea unui prim zbor in 2014 (test amanat, intre timp, pentru 2015), cu intrarea pe piata la sfarsitul anului 2016.

Pentru C919, Comac a optat in favoarea motorului Leap, ultimul produs al CFM International, filiala comuna a companiilor Safran si General Electric, selectat si de Airbus si Boeing pentru A320 Neo si, respectiv, B737 Max. Iar la export, C919 va concura cu Airbus si Boeing.