La sfarsitul lunii august, a fost infiintat Aero Engine Corp of China, corporatie chemata sa joace un rol cheie in remedierea situatiei. Potrivit Defense-aerospace.com, in pofida rezultatelor deosebite inregistrate de China in domeniul stiintei, tehnicii si a productiei industriale, motoarele de avioane raman un segment "inapoiat".

In prezent, numai cinci tari ale lumii sunt capabile sa produca motoare turbopropulsoare cu functie de combustie, de tipul celor instalate pe cele mai bune avioane de atac din lume - aparatul american F-22 si cel rusesc Su-35. In acest timp, avioanele performante ale armate chineze, precum J-10 sau avionul de transport Y-20 depind in totalitate de motoarele rusesti. Chiar J-20, primul avion chinez construit dupa tehnologia "stealth", a folosit pentru zborurile de testare motoare din Rusia.

E adevarat, inginerii chinezi au creat deja motoare turbopropulsoare tip WS-10 Taihang, care au fost montate pe unele avioane militare precum J-10 si J-11. Dar expertii spus ca este prematur sa se spuna daca respectivele instalatii sunt suficient de puternice si sigure pentru a inlocui motoarele de import. Deci, China vrea sa se perfectioneze. "Inspirandu-se" de la altii!

Un exemplu clasic este Su-27. Initial, CHina a cumparat de la rusi cateva astfel de avioane. Apoi, s-a gandit sa le produca din piese componente rusesti. Astfel, au fost asamblate 105 masini dintr-un total propus de 200. Pentru ca, brusc, pe piata sa apara J-110, unde totul, de la motoare, armament si aparatura de bord, era copiat dupa modele rusesti.

Iar daca la inceputul anilor 1960, copiile chineze erau destul de primitive comparativ cu originalele sovietice, J-11B se poate compara, dupa caracteristicile tehnico-tactice, cu Su-27. Iar J-15, copia chineza a avionului rus Su-33, care este versiunea de punte a Su-27.

Si americanii au destule motive de suparare. Changdu J-20 contine un numar mare de elemente care seamana pana la identificare cu aparatul rusesc MiG-1.44 (aflat in plin program de testare), dar si cu avioanele americane F-22 si F-35. Iar avionul regional chinez ARJ-21 este, practic, "varianta in chineza" a avionului american de linie DC-9.