'Va exista (...) o analiză /a procesului de preluare GFR a CFR Marfă, n.r./ şi, repet, primul lucru pe care trebuie să-l vedem este dacă acest caz va fi analizat la noi sau îl va prelua Bruxellesul. O să am o discuţie mâine /24 iunie 2013, n.r./ la Comisia Europeană pe acest subiect. Rămâne de văzut, este o chestiune de luni de zile, iar legea ne dă varianta ca, dacă mergem pe varianta, care tehnic se numeşte investigaţie, să avem maximum şase luni la dispoziţie ca să luăm o decizie. Dacă între timp se semnează contractul şi, abia după şase luni, se ia o decizie, este un risc asumat de Consiliul Concurenţei. Bănuiesc că cine cumpără CFR Marfă, care are pierderi, vrea să controleze măcar ce face managementul actual, dacă nu chiar să-l schimbe. Legal, ei nu pot să preia controlul la CFR Marfă până nu are ok-ul din punct de vedere concurenţial, fie că-l dăm noi, fie că îl dau cei de la Bruxelles, vom vedea. Cazul CFR poate fi de competenţa Consiliului Concurenţei din România dacă acesta depinde de o parte strict tehnică, cât de mari sunt cifrele de afaceri. În acelaşi timp, Comisia are posibilitatea să preia cazul dacă, totuşi, consideră că este unul care are relevanţă la nivelul pieţei interne a Uniunii Europene, şi depăşeşte strict interesul românesc', a explicat Chiriţoiu.

Potrivit şefului Concurenţei, începând din primăvara acestui an, instituţia pe care o conduce a solicitat celor trei companii interesate de CFR Marfă informaţii cu privire la activitatea lor, dar nu au oferit foarte multe detalii.

'Undeva din primăvară ne-am pus problema ce ne facem dacă unul dintre cei trei candidaţi iniţiali /la privatizarea CFR Marfă, n.r./ ne crea probleme sau dacă procesul de privatizare trebuia să se deruleze rapid pentru că avem un termen cu FMI. Ne-am pus problema cum vom proceda atunci când va veni vorba despre procesul de privatizare a CFR Marfă. În acest sens, am cerut date de la toate companiile implicate, dar necazul a fost că n-am primit foarte multe astfel de date. Oameni au spus că sunt ocupaţi cu pregătirea ofertei, că nu au timp şi că nu au resurse umane să înceapă să răspundă şi la întrebările noastre. Deşi am încercat să fim buni gospodari şi să ne facem sanie vara şi iarna căruţă, nu suntem în relaţii foarte avansate cu aceste companii', a afirmat Chiriţoiu.

Pe de altă parte, preşedintele Consiliului Concurenţei a precizat că o cotă de piaţă a unei companii de 75-80% reprezintă o problemă, în mod normal cifra-cheie fiind de 40%.

'În mod normal, o cotă de piaţă de peste 75% a unei companii este este o problemă. Pentru noi, cifra-cheie este 40%, conform definiţiei din legea noastră şi o practică europeană', spus Bogdan Chiriţoiu.

Compania Grup Feroviar Român (GFR) a fost declarată, joi, 20 iunie 2013, câştigătoare a competiţiei pentru privatizarea CFR Marfă, după şapte ore de negocieri.

'După şapte ore de negocieri pot să vă anunţ că a ieşit fumul alb. Astăzi putem declara un câştigător în competiţia de privatizare a CFR Marfă, Grup Feroviar Român', a declarat, joi, ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu.

Potrivit acestuia, preţul oferit de GFR este de circa 202 milioane de euro şi va fi achitat integral. Pe de altă parte, GFR îşi asumă investiţii de aproximativ 900 milioane de lei în CFR Marfă, a precizat Fenechiu.

Grup Feroviar Român este o societate cu capital social integral privat, care prestează servicii de transport feroviar de mărfuri şi servicii conexe transportului feroviar. GFR exploatează un parc de 8.000 de vagoane şi 260 de locomotive. În asociere cu CFR Marfă în societatea Rolling Stock, GFR a înregistrat, în 2012, un profit de 4,5 milioane euro.