Cele 26 de tari participante la operatiune de localizare a avionului Boeing 777 al Malaysia Airlines, disparut in urma cu mai bine de o luna, au alocat deja suma record de 36 milioane de euro. Generozitatea nu va dura insa la nesfarsit, mai ales ca rambursarea banilor cheltuiti se anunta un proces de lunga durata.

Legislatia in domeniu nu are prevederi clare in astfel de cazuri. Anexa 13 la Conventia Organizatiei aviatiei civile internationale determina responsabilitatile tehnice si juridice ale partilor implicate intr-un accident aviatic, dar nu ofera nici o indicatie in ceea ce priveste responsabilitatea financiara, scrie Lefigaro.fr.

Conform textului, statul pe teritoriul caruia a avut loc dezastrul are datoria de a angaja o ancheta si de a superviza cercetarile. Dar zborul MH370 s-a prabusit in ape internationale. In acest caz, responsabilitatea cautarilor revine tarii unde avionul este inmatriculat. Problema este ca Malayisia dispune de putine mijloace tehnice si financiare, comparativ cu Statele Unite, China sau Marea Britanie, trei state care au pus la dispozitie inclusiv unii dintre satelitii lor.

Avocatul Jean-Pierre Bellecave, specialist in incidente aviatice, este de parere ca, in aceste conditii, „in functie de gradul de implicare, tarile care au participat la cautari vor suporta, dupa toate probabilitatile, o parte din cheltuieli, mai ales daca printre pasagerii avionului disparut s-au aflat cetatenii lor”.

Totodata, respectivele tari ar putea sa prezinte factura grupului Boeing, constructorul aparatului accidentat si companiei Malaysia Airlinei, care a asigurat zborul in cauza. „Daca se va ajunge la concluzia ca avionul a avut o problema, precum un incendiu sau o fisura care sa cauzeze o depresurizare, responsabilitatea constructorului va fi totala”, a precizat Bellecave.

In acelasi timp, daca se va dovedi vina politilor, responsabilitatea va reveni in intregime companiei Malayisia Airlines, care, chiar si in situatia in care nu va fi stabilit adevarata cauza, va fi considerata responsabila.

Oricum, inainte de a pretinde restituirea banilor cheltuiti, trebuie gasite cutiile negre ale avionului, trebuie asteptata concluzia specialistilor si rapoartele definitive ale autoritatilor menite sa stabileasca vinovatii. O procedura care este de lunga durata si costisitoare.