Dacă însă acest consum se transformă în dependenţă, este posibil să apară reacţii adverse, inclusiv deshidratare, tulburări ale somnului, anxietate sau probleme în timpul sarcinii.

Pentru aceasta, există câteva surse alternative de cofeină la care putem recurge:

Ciocolata – cofeina se găseşte în mod natural în ciocolată, astfel încât are şi rol de stimulent. Batoanele de ciocolată au maximum 10 miligrame de cofeină, însă ciocolata neagră un conţinut mult mai mare, până la 31 de miligrame.

Îngheţata - chiar dacă are conţinut de cafea sau ciocolată, nivelul de cofeină este mai mic. Multe branduri de îngheţată cu arome de cafea conţin între 30 şi 45 de miligrame de cofeina / jumătate de porţie, ceea ce înseamnă echivalentul unei doze de Coca Cola.

Pastilele pentru dureri (analgezicele) – o cantitate mică de cofeină ne scapă de durerile de cap, însă în cantităţi mari, duce la apariţia lor. Multe medicamente pentru durerile de cap au şi o doză de cofeină, însă nu trebuie trebuie luate mai multe pilule decât cele menţionate în prescripţie.

Apa energizantă – în unele ţări există apă cu conţinut de cofeină, cum era de exemplu cazul Energie Fruit2O, despre care se spunea că are mai multă cofeină decât o ceaşcă de cafea.

Fulgii de ovăz – există, pe anumite pieţe, fulgii de ovăz Sturm Foods, despre care se spune că au un conţinut de cofeină echivalent cu o ceaşcă de cafea.