In aceste conditii, numerosi fabricanti de automobile s-au grabit sa-si revizuiasca obieceiurile "locale". Anticipand un razboi al preturilor, Carlos Tavers, presedintele director al PSA, a cerut trupelor sale sa stranga cureaua. "Am reactionat rapid, prin diminuarea costurilor si reorganizarea in functie de evolutia lucrurilor. Piata chineze se echilibreaza, un proces care nu se face fara victime", a comentat, la randul sau, Patrick Koller, viitor director general al Furecia, unde se merge pe ideea robotizarii la maxim a liniilor de producie si gasirea mai multor furnizori locali.

Cateva luni mai tarziu, situatia pare normalizata. De fapt, guvernul chinez a raspund prompt la o chestiune estivala, coborand, incepand din septembrie, taxa pe vehiculele noi de la 10 la 5% pana la sfarsitul acestui an. In aceste conditii, institutul IHS anticipeaza o piata de 25,8 milioane de masini particulare vandute in 2016, fata de 24,4 de milioane anul trecut.

Tendinta ar urma sa se mentiona si in urmatorii ani. "Potentialul este inca aici", a estimat de Pirey, amintind, printre altele, ca in China exista 100 de masini la 1000 de locuitori, adica de sase ori mai putin decat in Europa. Dar, a avertizat, pe de alta parte, Herve Gyot, director de strategie la Faurecia, "structura pietei este in plina evolutie".

In primul rand, SUV-urile si crossoverele au luat-o inaintea berlinelor clasice, aflate intr-o perioada dificila. In al doilea rand, marcile chineze si-au consolidat cotele de piata, stopate de cativa ani. In 2014, explica IHS, acestea din urma reprezentau 25% din piata. In ianuarie si ferbruarie, acest procent a urcat deja la 36%.

"Producatorii chinezi au venit cu o oferta buna de SUV-uri, ceea ce le-a permis o ascensiune rapida", a notat Guyot. Venind in completare, de Pirey a subliniat ca "modelele lor sunt adorabile si in plina concordanta cu nevoile locale". Cu alte cuvinte, constructorii chinezi au demonstrat ca, in realitate, soferii chinezi nu doresc masini ieftine, ci automobile stilate si dotate cu tehnologii interesante.