Pentru a nu crea motive de nervozitate in judete, initiatorii proiectului regionalizarii au anuntat chiar din startul dezbaterilor privind regionalizarea Romaniei ca actuala structura a judetelor nu va fi atinsa.

Totusi, daca Guvernul isi va mentine promisiunea si in  noua structura teritorial-administrativa se vor pastra actualele probleme in ceea ce priveste relationarea cetateanului cu autoritatile judetene, regionalizarea nu va face decat sa genereze un nou nivel de birocratie, fara nicio ameliorare pentru petitionarul de rand.

Ce se stie

Parte din competentele actuale ale administratiei centrale vor cedate noilor regiuni, in timp ce judetele vor avea aceleasi competente ca si pana in prezent. Formal, puterea este adusa mai aproape de cetatean, in practica vom vedea ca distantele fizice, extrem de importante inca, in Romania, vor creste, ceea ce va insemna ca pentru unii cetateni, dreptul la petitie (sau simpla relatie cu autoritatile regionale) va fi la fel de ingradit.
Intradevar, pentru un locuitor din Botosani sau Satu Mare, sa-ti rezolvi treburile pe care in prezent doar o deplasare la Bucuresti poate s-o faca, transferul competentelor din capitala tarii la Iasi, respectiv Cluj-Napoca, ar insemna o foarte mare imbunatatire a vietii (cel putin a laturii care ne obliga sa interactionam cu autoritatile centrale).

Cum va suferi cetateanul X

Dar ce te faci daca esti cetateanul X din Budesti (Calarasi). Ei bine, daca ai o treaba care se rezolva doar la Bucuresti, drumul de 43 km pana la Bucuresti dureaza cel mult o ora. In schimb, probleme de competenta judeteana (ex. preschimbarea permisului, pensia) pot fi solutionate la Calarasi, un oras situat la 73 km de Budesti si la doua ore de mers.
Acum se pare ca Bucurestiul vrea sa cedeze parte din putere dar si resurse noilor administratii regionale, ceea ce inseamna ca un locuitor din Budesti va trebui sa treaca pe lista deplasarilor periodice inca un oras, noua capitala regionala. In prezent candidatii la titlul de capitala a Regiunii Sud Muntenia, cea in care se afla orasul Budesti, sunt orasele Ploiesti si Pitesti. Indiferent cine va fi castigatorul, cetateanul X va avea de parcurs mai mult de doua ore (cu masina personala) si chiar 3-4 ore cu mijloacele de transport public pentru a ajunge la Ploiesti sau Pitesti. Comparat cu nevoile actuale de deplasare si timpii necesari parcurgerii distantelor, viata nu va fi deloc usurata de noua impartirea adminstrativa.

Unul dintre argumentele plastice povestite de multe ori de catre politicienii implicati in redesenarea hartii teritorial-administrative a tarii este cel despre “oamenii cu papornite” care vin cu miile in Bucuresti sa-si rezolve tot felul de probleme. Noua organizare teritoriala, denumita regiunea nu va rezolva acest “pelerinaj”, asa cum am vazut, ci probabil ca va da nastere noilor “orase sfinte” catre care vor fi reorientat o parte din fluxul actual de “pelerini”. Adevarata descentralizare se face la nivel judetean.

Regionalizarea Romaniei, regionalizarea afacerilor este un proiect editorial incomemagazine.ro, realizat cu sprijinul EximBank