"Pe baza ordonanţei, în termen de 30 de zile, ASF va trebui să vină cu un calcul al costului mediu pentru diferitele categorii de asigurări, care să fie preţul de referinţă pentru asigurări pe următoarele şase luni, preţul de referinţă la nivelul căruia să fie îngheţat nivelul preţului pe care îl vor plăti asiguratorii, în ideea ca în aceste şase luni să avem tot acest sistem de urmărire a preţurilor pus la punct, cu aceste calcule ale preţului de referinţă, care să fie făcute publice şi care să constituie, într-adevăr, o referinţă pentru cei care fac asigurări, dar şi pentru clienţi", a spus Cioloş, la începutul şedinţei de Guvern.

Premierul s-a arătat încrezător că, "prin acest proiect de ordonanţă de urgenţă să putem clarifica practic tot ceea ce a rămas în suspans în aceste ultimele luni şi ceea ce a dus la măsura supremă pe care transportatorii au decis să o asume, şi anume protestul".

La randul ei, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a propus realizarea unui fond de compensare a transportatorilor afectaţi de liberalizarea preţurilor RCA, care să fie alimentat, în mare parte, de asigurători.

"Acest fond poate fi alimentat de asigurători în cea mai mare parte, probabil şi unii asiguraţi, dar poate fi capitalizat eventual din economiile pe care ASF le-a realizat în bugetul propriu în ultimii 2 ani. Susţinem stimularea intrării în piaţă de noi asigurători, inclusiv societăţi de asigurare cu capital de stat, şi dacă este nevoie putem să şi contribuim prin Ministerul de Finanţe la capitalizarea unei astfel de societăţi. Putem să extindem obiectul de activitate al fondului către victimele străzii, care să acopere daunele exagerate care vin din vătămările corporale", a spus Mişu Negriţoiu, preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), în cadrul Comisiilor reunite de buget-finanţe din Camera Deputaţilor.

Potrivit acestuia, 50% din cheltuielile de daună merg la extern pe carte verde. "Sunt evenimente pe care noi nu putem să le controlăm sau să le reglementăm. Sunt ţări în care despăgubirile pentru victimele corporale sunt pe legislaţie naţională şi sunt nelimitate", a precizat şeful ASF.

El este de părere că ar trebui îmbunătăţit şi comportamentul asiguraţilor. "Eu cred că trebuie să lucrăm pe îmbunătăţirea comportamentului asiguraţilor, inclusiv a conducătorilor şi proprietarilor de vehicule, prin educare şi aplicarea de tehnologii moderne, inclusiv de instalarea pe black box", a mai afirmat Negriţoiu.

In acest context, presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, a estimat ca, in linii mari, situaţia pieţei RCA din România este "bună, pe termen scurt fiind activată o clauză prin care preţurile poliţelor pot fi îngheţate în următoarele 6 luni. Dar nu trebuie să uităm că este foarte important şi ce servicii primesc victimele accidentelor, nu doar cât costă RCA, a adaugat Chiriţoiu în cadrul audierilor din Parlament.

"Nouă ne-a luat doi ani să analizăm piaţa RCA. Am avut o listă de 8 recomandări, iar în noul proiect de lege RCA au fost preluate cinci puncte. Lucrurile merg în direcţia bună. Pe de altă parte, distorsiunea din piaţă dată de ieşirea a doi actori importanţi, plus o nouă legislaţie, nu poate absorbi şocurile existente, atât de repede. Astfel, ne-am gândit la nişte măsuri temporare ce urmează să fie aplicate', a spus Chiriţoiu.

Potrivit oficialului, Consiliul Concurenţei a activat o clauză specială prin care tarifele la RCA ar urma să fie îngheţate pe următoarele şase luni. "Poliţele RCA cresc în România, pentru că avem multe accidente faţă de restul Europei. Trebuie să ne asigurăm să aceste reparaţii şi daune să nu coste foarte mult. Ne preocupă, în egală măsură, ca şi victimele accidentelor să beneficieze de servicii de bună calitate. Trebuie să nu ne uităm numai la cât costă RCA, ci şi la ce servicii primesc victimele accidentelor', a explicat Chiritoiu, citat de agerpres.