"În calitate de cumpărător, Grup Feroviar Român, care şi-a îndeplinit până acum cu onestitate şi la termen toate obligaţiile care-i reveneau, consideră că atitudinea Comisiei de Privatizare a fost de natură a-i leza buna-credinţă, interesele şi eforturile financiare pe care le-a făcut pentru succesul acestei privatizări de importanţă strategică pentru statul român. Cu toate acestea, GFR este în continuare dispus să colaboreze cu Ministerul Transporturilor pentru a identifica împreună căile legale prin care poate fi evitat eşecul unei licitaţii care ar afecta negativ mediul economic şi ar descuraja investiţiile străine. Grup Feroviar Român contează pe susţinerea conducerii Ministerului Transporturilor pentru prevenirea acestei situaţii", se arată într-un comunicat transmis de GFR, deţinut de omul de agaceri Gruia Stoica.

GFR consideră că în acest moment, comisia de privatizare invocă termenul de obţinere a avizului din partea Consiliului Concurenţei drept motiv pentru un anticipat eşec al tranzacţiei, pentru a ascunde faptul că în mod flagrant nu şi-a îndeplinit obligaţiile care îi revin.

Omul de afaceri Gruia Stoica, ce controlează si grupul Grampet si care trebuie să plătească până mâine 170 de mil. de euro pentru a prelua compania CFR Marfa, deşi tranzacţia nu are avizul Consiliului Concurenţei, spune că atitudinea comisiei de privatizare a fost una inacceptabilă faţă de un investitor serios, după discuţiile purtate vineri.

Cu regret trebuie să spun că până în ultimul moment, vineri, când am fost convocaţi de urgenţă la minister pentru rezolvarea impasului generat de incapacitatea comisiei de privatizare de a se achita la timp de responsabilităţi, atitudinea comisiei a fost una pe care o considerăm inacceptabilă faţă de un investitor serios. Noi ne-am dus să discutăm şi să căutăm soluţii la problemele vânzătorului, nu ale noastre, iar propunerile care ni s-au făcut sunt absolut inacceptabile şi nu pot fi luate în serios de o companie responsabilă, care a plătit deja 30 de milioane de euro pentru această privatizare”, a transmis Gruia Stoica.

La acest moment, singura alternativă pe care o are Gruia Stoica, proprietarul firmei Grup Feroviar Român (GFR), este de-a plăti 170 de milioane de euro până pe 14 octombrie (mâine), adică restul sumei de bani. Până acum omul de afaceri a îndeplinit toate condiţiile vânzătorului- Ministerul Transporturilor, respectiv a depus o garanţie de 10 milioane de euro şi încă 20 de milioane de euro într-un cont escrow. Transporturile nu au prelungit termenul de finalizare al privatizării menţionat într-o hotărâre de guvern publicată în august, în ciuda faptului că această tranzacţie nu a primit avizul Consiliului Concurenţei, care legal poate emite o decizie în cinci luni de la primirea notificării. În acest caz, notificarea s-a făcut la finalul lunii septembrie.

În Hotărârea de Guvern (HG) pentru aprobarea condiţiilor de privatizare a CFR Marfă prin vânzarea a 51% din acţiuni către GFR, publicată pe 14 august în Monitorul Oficial, se menţionează că finalizarea vânzării trebuie să se realizeze în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a hotărârii, adică până pe 14 octombrie (luni).

Pe de altă parte, tot în acest HG este precizat c㠓transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de acţiuni ce face obiectul vânzării-cumpărării se realizează la data îndeplinirii cumulative a următoarelor condiţii: emiterea de către Consiliul Concurenţei a unei adrese sau decizii”. Până acum Consiliul nu şi-a dat avizul, tranzacţia fiind în evaluare,.

Grup Feroviar Român (GFR) a fost declarat câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din acţiuni.

Gruia Stoica şi-a clădit un business de sute de milioane de euro în industria căilor ferate în ultimii zece ani.  El  este proprietarul grupului Grampet, care include Grup Feroviar Român, ce operează cu 9.500 de vagoane şi 225 de locomotive. Compania GFR, cu care a câştigat pachetul majoritar al CFR Marfă, este cele mai mare transportator privat de marfă pe calea ferată, cu aproape 2.500 de angajaţi şi o cifră de afaceri de 813 mil. lei (183 mil. euro) şi un profit de 28,8 mil. lei (6,5 mil. euro). Compania deţine 22,3% din piaţa de transport feroviar de marfă, potrivit ultimelor date disponibile. Prin preluarea CFR Marfă, GFR ar ajunge la o cotă de piaţă de peste 70% pe transportul feroviar.

GFR este deţinută cu un pachet de 50,45% de Grampet SA, cu 26,1% de Vasile Didilă, cu 14,1% de Rapid Com (deţinută de Vasile Didilă) şi cu 9% de compania Turnoprest (deţinută de Vasile Didilă). Piaţa de transport feroviar  de mărfuri este evaluată la circa 500 de milioane de euro.