Anul trecut, Gazprom a asigurat două treimi din importurile de gaze naturale ale Uniunii Europene și 30% din consumul de gaze naturale.

'Ponderea importurilor pe piața europeană nu va face decât să crească. În ultimii 15 ani ponderea importurilor a crescut cu 17% iar în următorii 15 ani se va înregistra o creștere comparabilă', a declarat Alexei Miller la reuniunea anuală a European Business Congress. 'De aceea se pune întrebarea: de unde, din ce surse își va obține Europa gazele necesare? La un moment dat piața europeană și-a pus speranțele în gazul lichefiat, însă Europa a pierdut bătălia pentru GNL', a apreciat directorul Gazprom, adăugând că ponderea GNL în Europa a scăzut până la 17% de la 30%.

În aceste condiții, Alexei Miller crede că GNL nu va juca un rol major pe piața din Europa în viitorul apropiat. 'Aceasta nu este doar o chestiune de preț ci și una legată de competitivitatea gazelor naturale rusești. Nu avem competitori în livrarea de gaze naturale pe o distanță de până la 10.000 de kilometri de piața europeană', a subliniat directorul Gazprom.

De asemenea, Alexei Miller a apreciat că Gazprom nu are rivali în ceea ce privește proiectele de livrare a gazelor naturale din Europa. 'Urăm noroc tuturor proiectelor de transport a gazelor. Acestea nu sunt un rival pentru Gazprom pentru că rețelele noastre sunt concepute și construite pe baza volumelor noastre de livrări', a spus Miller.

Referindu-se la viitoarele proiecte de transport, Miller a apreciat că proiectul Eastring nu are încă un studiu de fezabilitate și nici un set de participanți, în plus, nu au avut loc negocieri cu posibilii furnizori de gaze naturale. 'Iar întrebarea al cui gaz va fi transportat prin acest gazoduct este una importantă', a apreciat Alexei Miller.

Proiectul Eastring, discutat în prezent de Slovacia, Bulgaria, Ungaria și România, ar urma să facă legătura între granița dintre Slovacia și Ucraina și linia de tranzit dintre România și Bulgaria.

În ceea ce privește proiectul gazoductului Trans Adriatic Pipeline (TAP), Alexei Miller a subliniat că inițial participanții plănuiau să îl finalizeze în 2017, însă acum termenul limită a fost devansat pentru 2021, existând riscul unor noi amânări, mentioneaza agerpres.