Aproape un milion de români au fost concediaţi din 2009 până în 2011, când multe companii au renunţat la o parte dintre angajaţi din cauza condiţiilor economice nefavorabile. Totuşi, există şi firme care în criză au înregistrat cea mai mare creştere a numărului de angajaţi din istoria lor. A fost un pariu riscant pe care l-au făcut cu piaţa sau rezultatul firesc al unei creşteri organice?

DE LA PRIME FIXE LA BONUSURI DE PERFORMANŢĂ


„Principiile liberale, de remunerare pe bază de performanţă, sunt greu de acceptat, mai ales pentru angajaţii veniţi din sistemul de stat, pe care i-am integrat în ultimii ani în compania noastră”, spune Corneliu Bodea, vicepreşedintele companiei de inginerie energetică Adrem Invest, care, pe timp de criză, şi-a mărit de peste 10 ori numărul de angajaţi, la circa 800 în prezent. Din cei peste 700 de angajaţi noi, circa 200 au fost recrutaţi pe fondul extinderii companiei în domeniile tradiţionale de activitate, adică inginerie energetică, iar 520 au fost preluaţi de la CEZ şi E.ON, după ce aceste companii de utilităţi au decis să-şi eficientizeze costurile prin externalizarea unor servicii, precum cele de montare şi citire a contoarelor. Adrem Invest a preluat contractul de externalizare, iar angajaţii au venit „la pachet”.

De la stat la patron

Dar integrarea acestora de la multinaţionale, provenind iniţial din sistemul de stat, în „mica familie” a fraţilor Adrian şi Corneliu Bodea nu a fost deloc uşoară. „Cea mai dificilă sarcină a fost să regândim sistemul motivaţional într-un mod foarte personalizat”, mărturiseşte Corneliu Bodea, care, pentru implementarea acestuia, a trebuit să poarte mai multe negocieri cu sindicatul, preluat la pachet cu angajaţii. Eforturile au dat roade, astfel că angajaţii obişnuiţi să încaseze prime fixe de Crăciun şi Paşte, indiferent de performanţă, sunt acum evaluaţi o dată la trei luni, când pot primi ca bonus încă un salariu. „Am crescut fondul de salariu, dar şi eficienţa angajaţilor”, adaugă vicepreşedintele companiei care şi-a majorat de peste trei ori cifra de afaceri în criză, la 30 de milioane de euro. Iar lucrurile nu se opresc aici pentru compania înfiinţată în urmă cu 20 de ani de cei doi fraţi, a căror ambiţie este ca până la finele anului viitor să depăşească pragul de 1.000 de angajaţi.

La atingerea acestui obiectiv ar putea contribui noi contracte de externalizare de servicii şi cu alte companii de utilităţi din zona energetică, precum şi creşterea exporturilor în China şi noi proiecte de automatizări în Orientul Mijlociu şi Africa.

Relaxare pentru manageri

În cei 20 de ani de când conduce propria companie, Bodea a învăţat că motivarea şi fidelizarea angajaţilor se face şi prin mijloace care nu au legătură directă cu banii. Spre exemplu, pentru cei 80 de angajaţi de la sediul central, compania organizează cluburile Adrem. „Avem club de teatru condus de actriţa Teatrului Naţional Bucureşti Costina Ciuciulică, club de sport, unde doamnele merg de două ori pe săptămână la aerobic, iar bărbaţii joacă fotbal. Mai avem club de alpinism, condus de profesionişti în domeniu şi un club de dezbateri pe diverse teme”, menţionează Bodea. Managerii, în schimb, participă anual la programe de team-building, în afara Bucureştiului.

ANGAJAT DIN CÂND ÎN CÂND

O industrie care a explodat datorită crizei este cea a leasingului de personal. Aşa se explică faptul că topul companiilor cu cele mai multe contracte noi de muncă încheiate din 2009 încoace este dominat de firme specializate în servicii de muncă temporară. Pe primul loc, cu peste 20.000 de contracte încheiate în perioada 1 ianuarie 2009-30 iunie 2012, se află Adecco Resurse Umane. Aceasta este urmată îndreaproape de încă două firme care închirază angajaţi altor companii, Trenkwalder şi Manpower, cu 18.800, respectiv 16.500 de contracte, potrivit datelor de la Inspecţia Muncii. Zecile de mii de oameni despre care vorbim nu sunt angajaţii propriu-zişi ai celor trei companii, ci ai companiilor client, pentru care firmele de leasing de personal oferă suportul legal şi consultativ. „Dacă înainte de criză clienţii apelau la noi în special pentru a soluţiona problemele de recrutare în contextul unor cereri foarte mari şi al unei pieţe de resurse umane limitate, după luna mai a anului 2009, angajatorii au preferat să fie prudenţi în asumarea unor angajamente pe termen lung, atât timp cât cererile aveau un orizont de timp limitat, iar nevoia de personal la fel”, explică Florin Godean, country manager Adecco România. Acesta menţionează că majoritatea cererilor pentru serviciile de muncă temporară vin de la companii din domeniul auto, de la producătorii de componente auto şi de componente electronice.

MUNCITORI PENTRU MAŞINILE OCCIDENTALILOR


Cererea fluctuantă de personal din domeniul auto rezultă şi din datele producătorului de cablaje electrice pentru Opel şi Mercedes, Delphi Packard România, prezent de 14 ani pe piaţa lo cală. Dacă în 2009 compania desprinsă din concernul american General Motors număra 6.200 de angajaţi, în prezent a ajuns la circa 9.000, după ce, pe parcursul crizei, depăşise şi 10.000 de angajaţi.

„Am crescut numărul angajărilor odată cu deschiderea noii unităţi de producţie de la Moldova Nouă. În prezent, fabricile noastre se concentrează pe implementarea unor proiecte noi de producţie şi recrutăm în continuare pentru diferite poziţii, ajustând angajările la nevoile de business”, spune Cristian Gulicska, director general Delphi Packard România. Acesta adaugă că eforturile actuale de recrutare ale companiei au ca scop şi înlocuirea angajaţilor plecaţi.

„Numărul angajaţilor din cele trei unităţi de producţie de Arhitectură Electrică şi Electronică (EEA) din Sânnicolau Mare, Ineu şi Moldova Nouă este la nivelul de 9.000 de angajaţi”, precizează reprezentantul Delphi Packard România.

ŢINTA: OAMENI BINE PREGĂTIŢI


O companie care şi-a dublat numărul de angajaţi în criză este retailerul de bricolaj Dedeman, care a devenit liderul pieţei de profil după ce i-a depăşit pe nemţii de la Praktiker, atât la nivelul cifrei de afaceri, cât şi la numărul de magazine. Înfiinţată în urmă cu 20 de ani, firma fraţilor Pavăl a cunoscut cea mai mare extindere din istoria sa în criză. Din 2009, de când compania a intrat pe piaţa bucureşteană, reţeaua de magazine a crescut cu 18 unităţi, de la 10 în perioada anterioară. În termeni de angajaţi, cifrele arată astfel: în urmă cu patru ani, pentru Dedeman lucrau 2.200 de oameni în toată ţara, în 2011 numărul de angajaţi crescuse deja la 4.600, iar în ultimul an au mai fost aduşi în companie aproximativ 1.500 de oameni.

„Am crescut numărul de angajaţi pe fondul extinderii. Nu avem dificultăţi în a găsi oameni buni şi pregătiţi în această perioadă”, spune Dragoş Pavăl, preşedintele Dedeman, precizând că nu a concediat pe nimeni şi nici nu a micşorat salariile angajaţilor în criză.

Cu un ritm constant de patru-cinci deschideri pe an, Dedeman a angajat peste 100 de persoane în fiecare dintre localităţile în care şi-a „plantat” magazine din 2009 până anul trecut: Bucureşti, unde au fost deschise două unităţi, Buzău, Valea Lupului, Braşov, Craiova, Arad, Timşoara, Reşiţa, Cluj-Napoca, Drobeta Turnu Severin, Baia Mare, Alba Iulia şi Tulcea. Ritmul angajărilor ar putea fi menţinut şi anul acesta, având în vedere că Dedeman a inaugurat deja trei magazine, la Constanţa, Râmnicu Vâlcea şi Bistriţa şi a ajuns la aproape 6.000 de angajaţi.

Concluzia: criza are şi efecte benefice

În ciuda perioadei economice nefavorabile, au existat companii care au ştiut să profite de context şi să-şi sporească afacerile odată cu numărul de angajaţi, fie că vorbim de firme care au preluat activităţi la care altele au renunţat, de furnizori de muncă temporară sau de companii care şi-au extins activitatea de bază. Toate acestea demonstrează că un astfel de ciclu economic poate fi o oportunitate pentru cei aflaţi în căutarea unui loc de muncă.



ANGAJATORI DE CRIZĂ

Ultimii patru ani nu au adus numai concedieri. Au fost şi companii care şi-au extins activităţile şi au avut, prin urmare, nevoie să-şi mărească echipele. Astfel, au fost angajaţi zeci de mii de oameni în sectoare precum industrie, retail sau producţie.

NUME: Adrem Invest

Cifră de afaceri 2008: 27 milioane lei

Cifră de afaceri 2011: 125 milioane lei

Angajaţi 2008: 70

Angajaţi 2011: 670

NUME: Adecco Resurse Umane

Cifră de afaceri 2008: 53 milioane lei

Cifră de afaceri 2011: 107 milioane lei

Angajaţi 2008: 1.590

Angajaţi 2011: 3.660

NUME: Delphi Packard România

Cifră de afaceri 2009: 775 milioane lei

Cifră de afaceri 2011: 1,7 miliarde lei

Angajaţi 2009: 6.200

Angajaţi 2011: 9.800

NUME: Dedeman

Cifră de afaceri 2008: 910 milioane lei

Cifră de afaceri 2011: 2 miliarde lei

Angajaţi 2008: 2.200

Angajaţi 2011: 4.600

SURSA: Ministerul Finanţelor



TOP 5 DOMENII ÎN CARE SE FAC ANGAJĂRI

Cele mai multe locuri de muncă de pe site-ul de recrutare Bestjobs sunt în domeniile:

Vânzări

IT / Telecom

Servicii

Inginerie

Marketing

CEI MAI MARI CONCEDIATORI

Numărul românilor concediaţi în 2011 depăşeşte 180.000 de persoane.

Domeniul Numărul de persoane concediate

Transporturi terestre 5.600

Construcţii de clădiri 3.400

Activităţi de investigaţii şi protecţie 3.300

Lucrări de geniu civil 2.700

Administraţie publică şi apărare, asigurări sociale din sistemul public 1.800

Sursa: ANOFM