Potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică şi ale Autorităţii Naţionale a Vămilor, în perioada de referinţă livrările către ţările membre UE înregistrează o creştere de 6,2% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, în timp ce exporturile in zona extra comunitara, ca şi în anul trecut, îşi menţin trendul mai accentuat de creştere, înregistrând un ritm de 9,7%.

În perioada 1.01.–30.04.2013 importurile s-au cifrat la 17,34 miliarde euro, în creştere cu 0,5% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2012. In luna aprilie a anului în curs, acestea au crescut cu 2,5% comparativ cu luna martie si cu 5,0% fata de luna aprilie 2012.

Deficitul comercial după primele patru luni ale anului 2013 a fost de 1671,3 milioane euro, mai redus cu 971,3 milioane euro decât cel înregistrat la acelaşi interval in 2012.

In 2013, structura exporturilor prezintă o îmbunătăţire constantă, ponderea produselor industriei constructoare de maşini şi echipamente de transport fiind de 43,7% fata de 43,2% in perioada corespunzătoare din anul trecut. A crescut si ponderea produselor industriei chimice si de mase plastice de la 10,3% la 11,4%. De asemenea, produsele industriei lemnului, inclusiv mobila, au crescut ca pondere de la 7,8% la 8,5%.

Orientarea geografică preponderenta a exporturilor se menţine către ţările Uniunii Europene cu 70,7% din total exporturi, deşi in uşoara scădere de la 71,4% pe primele patru luni din 2012. Se evidenţiază, astfel, tendinţa de orientare a exporturilor romaneşti si către pieţe emergente din afara Uniunii Europene, mai puţin afectate de criza. La import,  ponderea Uniunii Europene a reprezentat 77%.

O serie de ţări au înregistrat creşteri cu peste 40% ale exporturilor româneşti: Canada (53,1%), Federaţia Rusa (40,1%), India (40,0%), Iordania (315,9%), Libia (148,7%), Liban (85,6%), Algeria (65,1%), Irak (88,6%), Mexic (85,6%), Georgia (43,8%), Belarus (192,4%), Kazahstan (82,0%), Azerbaidjan (112,8), Tailanda (145,6%), Togo (641,0%).

Creşteri importante au înregistrat totodată: R. P. Chineză (14,5%), Brazilia (25,0%), SUA (4,7%), Norvegia (26,2%), Columbia (22,1%), Arabia Saudită (22,6%), Turcia (17,0%), Australia (28,7%), Vietnam (15,8%), Singapore (3,7%).
 
Evoluţia exporturilor de mărfuri româneşti reflectă, încă din primele luni ale acestui an, posibilităţile de creştere pentru anul 2013 prin valorificarea acordurilor de parteneriat strategic cu Turcia şi SUA, respectiv parteneriatul privilegiat cu China, care vor permite deschiderea exporturilor României către firmele din aceste ţări într-un ritm accelerat.

Produse importante pentru exporturile româneşti sunt:
Autoturisme şi alte autovehicule (6,7% din exporturile româneşti, cu o creştere de 56,5% faţă de aceeaşi perioadă din 2012); părţi şi componente pentru autovehicule (7,3%/19,8%); fire, cabluri, conductori electrici izolaţi (5,9%/6,7%);  produse din rafinarea ţiţeiului (4,4%/ 8,0%); mobilier lemn (3,5% /16,7%); anvelope din cauciuc (2,4%/14,8%); medicamente (1,8%/15,7%); pompe si compresoare cu aer sau gaze (1,8%/13,0%); încălţăminte (1,7%/ 9,9%); confecţii dama (1,5%/10,0); îngrăşăminte cu azot (1,5%/144,0%); motoare cu piston cu aprindere prin scânteie (1,1%/ 520,3%).

Cea mai mare parte a acestor produse au incorporate creativitate si inovaţie având o valoare adăugată ridicată, fiind realizate în sectoare de activitate coordonate de Ministerul Economiei.

Importurile continuă să fie alcătuite, pe de o parte, din bunuri de investiţii sau produse industriale de completare pentru industria românească (66,3 %) şi, pe de altă parte, din purtători de energie, materii prime şi materiale (11,2 %). Produsele agro-alimentare au reprezentat 9,0 %  din importuri, comparativ cu 7,4 % din exporturi.