Ministrul german al transporturilor, Alexander Dobrindt, a precizat ca respectivul proiect de lege este, practiv, finalizat si va fi dat publicitatii in octombrie. Mass-media scriu ca, institutia condusa de Dobrindt spera ca, incepand din 2016, noua taxa - intre 20 si 150 de euro pe an, in functie de capacitatea, varsta si calitatea ecologica a autovehicului - va fi platita de toti proprietarii de masini.

Turistii vor putea achizitiona vignete (10 euro pentru 10 zile si 20 de euro pentru o luna) de la benzinarii. Dar, pentru cei care locuiesc in Germania, valoarea acestei taxe va fi stabilita la achitarea impozitelor.

Pentru cancelarul Merkel si partidul ei, Uniunea Crestin-Democrata (CDU), aceasta initiativa legislativa a devenit o mare bataie de cap. Problema este ca Dobrind este rerpezetantului partenerului bavarez de guvernare, Uniunea Crestin-Sociala (CSU), care a avertizat ca, daca in acordul de coalitie nu va fi inscrisa introducerea unei noi roviniete pentru autoturismele soferilor straini, CSU va parasi alianta.

In aceste conditii, in varianta finala a acordului a aparut promisiunea de a "impune o taxa pentru automobile" si de a-i astrage pe proprietarii de masini inregistrate in afara Germaniei la "finantarea cheltuielilor pentru construirea de autostrazi".

Dar, pe masura ce detaliile acestei preconizate masuri au inceput sa iasa la iveala, guvernul Angelei Merkel a intrat sub un tir de critici. Social-democratii (SPD) si CDU s-au declarat impotriva majorarii taxe pe seama cetatenilor germani, catalogand drept "irealiste" estimarile CSU privind veniturile realizate din noua rovinieta, de 600 de milioane de euro pe an.

Vecinii Bavariei s-au declarat, la randul lor, nemultumite de ideea SCU, temandu-se ca noile masuri vor reduce numarul de turisti, afectand, ca atare, bugetele regionale. Nemultumita s-a aratat, in egala masura, si Comisia europeana, care a avertizat ca "va urmari atent ca in colectarea de taxe auto sa nu existe discriminare".