Ce este, de fapt, Alibaba, ale carui primi pasi pe Wall Street, ar urma sa devine cea mai importanta listare la Bursa din toate timpurile, cu atragerea a 24 de miliarde de dolari? Desigur, Alibaba este cunoscut drept liderul comertului electronic in China.

Dar grupul fondat de emblematicul Jack Ma devine pe zi ce trece un fel de banca. O "transformare" care da fiori reci sectorului bancar traditional din China, dominat de patru mari institutii publice, Industrial and Commerce Bank of China, China Construction Bank, Agricultural Bank of China si Bank of Chin.

Trebuie spus ca, in ultimii ani, Alibaba nu a incetat sa-si completeze oferta cu diferite servicii financiare, Jack Ma estimand in acest sens ca "lumea finantelor ar avea nevoie de un element perturbator".

La inceput a fost Alipay, echivalentul chinez al sistemului de plati online PayPal, filiala a grupului american eBay. Echivalent nu numai din punctul de vedere al modului de functionare, dar si la capitolul influenta: Alibaba detine, in prezent, aproape jumatate din piata chineza de plati online, fata de 20% ponderea rivalului Tencent, celebru pentru aplicatia de mesagerie WeChat.

Alibaba a pus o piatra suplimentara la temelia edificiului sau bancar prin acordarea de imprumuturi modeste intreprinzatorilor privati si intreprinderilor mici, doua segmente importante ale clientelei bancilor de stat chineze.

Oferta Alibaba de credite a atras de la mijlocul anului 2010 pana la sfarsitul lui 2013 aproape 650.000 de clienti, valoarea imprumuturilor acordate ridicandu-se la 160 de miliarde de yuani, adica 20 de miliarde de euro.

Dupa plati si credit, Alibaba a atacat sectorul investitiilor. Prin intermediul unui parteneriat cu societatea de gestionare a activelor Tianhong Asset Managerment, grupul a lansat in iunie 2013 serviciul Yuebao, o platforma de investitii online destinat persoanelor care dispun de un cont Alipay.

Yuebao, care investeste in special pe piata interbancara, unde dobanzile sunt deosebit de ridicate, propune randamente anuale de 6% pana la 7%. Un nivel de doua ori mai ridicat decat cel propus, in medie, de bancile chineze de stat.

In aceste conditii, Yuebao a atras 100 de milioane de clienti, care au plasat 574 de miliarde de yuani (73 miliarde de euro). Un succes care a incurajat Tencent si Baidu sa urmeze exemplu Yuebao. Ca atare, serviciul de mesagerie si motorul de cautare au lansat, la randul lor, produse de investitii, botezate Licaitong si, respectiv, Baifa.

"Marile noastre banci nu sunt capabila sa vina cu idei novatoare", a comentat Liu Shengjun, director de cercetare la China Europe International Business School, citat de cotidianul francez LaTribune.