Cand in iunie 2012, premierul turc, Recep Tayyip Erdogan si presedintele azer, Ilham Aliev, au semnat documentele privind lansarea proiectului TANAP, fiecare dintre parti a crezut ca ponderea ei va mai mica, iar prezenta gigantilor energetici straini mai activa.

Dar lucrurile au evoluat in alta directie. Cresterea participatiei BOTAS la TANAP de la 20 la 30% presupune, in opinia sursei citate, refuzul Turciei de a multumi cu minime castiguri, vezi dividende si taxe de tranzit.

Participatia TPAO la proiectul Shah-Deniz a crescut de la 9 la 19%, transformand compania turca intr-un dintre cei mai importanti parteneri ai proiectului. Ceea ce inseamna, nu numai increderea acordata de Azerbaidjan, dar si confirmarea experientei dobandite de Turcia pe piata resurselor energetice. De aceea, nu ar fi de mirare daca, la un moment dat, va apare o companie energetica mixta, care va iesi pe piatele mondiale.

Fiecare dintre cele doua acorduri inseamna ca proiectul Nabucco se va realiza fara europenei si sub alt nume. Odata cu intrarea in joc a gazoductului TAP ca o continuare a TANAP, gazul azer va ajunge in Europa.

Ce se va intampla in Europa, tinand cont de situatia din Ucraina? Timpul va arata. In orice caz, TANAP va deveni pentru europeni cea mai buna solutie pentru diversificarea resurselor de aprovizionare cu gaze naturale.