Guvernul a cerut Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA), Autorităţii de reglementare în Comunicaţii (ANCOM) şi Consiliul Concurenţei punctul de vedere asupra Ordonanţei care modifică Legea audiovizualului şi va ţine cont de aceste opinii dacă sunt "foarte bune", afirmă purtătorul de cuvânt.


"ANCOM, Consiliul Concurenţei şi CNA nu sunt avizatoare, li s-a cerut un punct de vedere, atât. Guvernul va lua în calcul aceste puncte de vedere", a declarat purtătorul de cuvânt al Executivului, Andrei Zaharescu. El a arătat că CNA ar urma să transmită punctul de vedere marţi sau cel târziu miercuri. Oficialul guvernamental a adăugat că, în cazul în care punctele de vedere primite diferă de conţinutul Ordonanţei aprobate de Guvern pentru modificarea Legii audiovizualului, acestea vor fi introduse în actul normativ dacă sunt "foarte bune, agreate".

Cinci dintre membrii Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA) au trimis, vineri, Comisiei Europene, o scrisoare deschisă în care îşi exprimă îngrijorarea cu privire la Ordonanţa de Urgenţă de modificare a Legii audiovizualului. Documentul este adresat membrilor CE Viviane Reding, vicepreşedinte al Comisiei Europene, comisar european pentru justiţie, drepturi fundamentale şi cetăţenie, şi Androulla Vassilliou, comisar european pentru educaţie, cultură, multilingvism, tineret şi sport, şi este semnat de Ioan Onisei (vicepreşedinte CNA) şi membrii Consiliului Narcisa Iorga, Gelu Trandafir, Mircea Valeriu Deacă şi Valentin Jucan.

Semnatarii scrisorii au trimis documentul Comisiei Europene înaintea anunţului public de vineri al preşedintelui CNA, Răsvan Popescu, potrivit căruia proiectul de OUG a fost transmis de către Ministerul Comunicaţiilor, spre analiză şi emiterea unui punct de vedere, Consiliului.
"Actul Guvernului aduce importante prejudicii industriei şi ne ridică îngrijorări majore cu privire la funcţionalitatea statului de drept în România, având în vedere că emiterea Ordonanţei s-a făcut fără consultarea Consiliului Naţional al Audiovizualului şi a Consiliului Concurenţei şi fără a fi supusă dezbaterii publice. Au fost ignorate criteriile de transparenţă prevăzute de Legea nr. 52/2003 referitoare la transparenţa decizională în administraţia publică. Au fost inculcate prevederile din Legea audiovizualului nr. 504/2002 şi Legea concurenţei nr. 21/1996 care obligă la consultarea CNA şi a Consiliului Concurenţei la elaborarea reglementărilor în domeniu", se arată în scrisoarea deschisă.

"Menţionăm că la data de 13 noiembrie 2012 au apărut primele informaţii în presă despre intenţia Guvernului de a modifica prin ordonanţă de urgenţă această lege. La acea dată, Consiliul Naţional al Audiovizualului a cerut oficial Guvernului României proiectul de ordonanţă pentru a exprima un punct de vedere oficial. Guvernul nu a transmis Consiliului acest project, iar la data de 27 noiembrie a fost adoptat. Considerăm acest demers ca fiind nu numai lipsit de transparenţă, dar şi un precedent deosebit de periculos în abordarea abuzivă a procesului legislativ", potrivit aceluiaşi document.

"Practic, prin ordonanţa de urgenţă a fost redusă puterea CNA de a supraveghea la respectarea Legii Audiovizualului în relaţie cu radiodifuzorii. Este suspendată orice sancţiune aplicată de CNA unui radiodifuzor, dacă aceasta este atacată în instanţă, ea neputându-şi produce efectul până la pronunţarea irevocabilă a instanţei, amânare ce poate dura şi doi ani", spun cei cinci membri ai CNA care semnează scrisoarea.

Printre modificările vizate, spun semnatarii documentului, se numără articole ale legii care prevăd reglementarea publicităţii şi autopromovării în contradicţie cu normele europene în domeniu şi care favorizează concurenţa neloială, modul în care se stabileşte poziţia dominantă pe piaţa audiovizualului, fiind excluse televiziunile generaliste care, de fapt, au cea mai mare audienţă, principiul must-carry - noua reglementare este anticoncurenţiala încălcând art. 31 din Directiva 2002/22/CE a Parlamentului European şi Consiliului privind "serviciul universal" -, un regim discriminatoriu privind sancţiunile aplicate societăţilor comerciale care difuzează conţinut (radiodifuzori) şi societăţilor comerciale care transportă conţinutul (distribuitori), deşi ambele tipuri de activităţi, precum şi relaţia dintre radiodifuzori şi distribuitori sunt reglementate de aceeaşi lege a audiovizualului.

Autorii scrisorii mai spun că această OUG încalcă chiar prevederile Constituţiei României. Astfel, spun ei, potrivit art. 115 alin. 4, "Guvernul poate adopta o ordonanţă de urgenţă numai în situaţii extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acesteia". "OUG prin care s-a modificat legea audiovizualului are următoarele motivaţii 'stimularea dezvoltării economiei româneşti, în cadrul căreia se înscrie şi intenţia de a dezvolta piaţa audiovizuală din România prin încurajarea producţiei locale de televiziune, a investiţiilor în programe locale, asigurarea de locuri de muncă şi dezvoltarea de activităţi economice în beneficiul pieţei audiovizuale din România'; 'necesitatea adoptării unor noi reglementări privind serviciile media audiovizuale care să permită sectorului audiovizual să realizeze schimbările necesare pentru a se adapta la evoluţia pieţei în acest domeniu, inclusiv la nivel european şi la evoluţia comportamentului agenţilor economici care activează pe această piaţă'", spun semnatarii scrisorii.

Cei cinci membri ai CNA îşi manifestă îngrijorarea şi cu privire la momentul ales pentru această OUG, la jumătatea campaniei electorale, când Consiliul se află în plin proces de monitorizare şi sancţionare a derapajelor înregistrate de radiodifuzori în reflectarea campaniei. De asemenea, aceştia spun că emiterea OUG urmează unei serii de presiuni politice exercitate în ultimele luni asupra CNA de liderii coaliţiei aflate acum la guvernare, semnatarii menţionând că s-au adresat în acest sens de mai multe ori comisiilor parlamentare care controlează activitatea CNA., scrie Mediafax.

Cei cinci mai spun că suspendarea de drept a consecinţelor sancţiunilor CNA până la o decizie a instanţei "anulează practic orice funcţie de corectare imediată asupra mediului audiovizual, în care au fost înregistrate recent grave derapaje privind regimul difuzării publicităţii (depăşirea celor 12 minute), protecţia minorilor, informarea corectă, protejarea vieţii private şi dreptul la propria imagine. Este cu atât mai stranie această decizie a guvernului cu cât CNA a câştigat irevocabil 93,5% din procesele intentate de radiodifuzori din 2005 până astăzi".
"Va solicităm atenţia şi eventualul sprijin în cazul unor derapaje de la normele europene privind autonomia de organizare şi funcţionare a Consiliuliui Naţional al Audiovizualului, astfel încât să ne putem exercita atribuţiile şi responsabilităţile fără presiuni şi ingerinţe politice", se încheie documentul.