-De ce Danone si de ce Romania?

Daca tin cont de experienta mea internationala si de pasiunea mea pentru un stil sanatos de viata, Danone este alegerea perfecta pentru mine. Danone este o companie multinationala care isi propune sa aduca sanatate prin alimentatie, avand in acelasi timp o abordare antreprenoriala de aplicare a strategiei globale in fiecare tara. Danone ofera astfel oportunitati extraordinare de crestere si dezvoltare. Daca ajungi sa faci parte din Danone, fie iubesti compania si misiunea sa va deveni propria ta pasiune, fie nu iti place deloc si pleci. Asta ne face atat de speciali.

Pe de alta parte, Danone este o companie unica si prin felul in care aplicam strategia duala, concentrandu-ne pe dezvoltarea business-ului, insa in paralel cu contributia pe care o putem avea la dezvoltarea societatii – mai ales in zona de viata sanatoasa. Pe scurt, Danone a transformat ce era mai valoros din mostenirea celor aproape 100 de ani de experienta in iaurt in ADN-ul sau de business.

Din perspectiva business-ului nostru, Romania se dezvolta ca un pol de influenta in regiune. Este o tara care ofera mari oportunitati – mai ales in contextul consumului mic de iaurt pe cap de locuitor - si, in acelasi timp, provocarea de a concretiza aceste oportunitati.

-Care a fost parcursul carierei dvs, incepand de la studii pana la momentul in care ati ajuns sa conduceti una din cele mai cunoscute companii din Romania?

Dupa mai mult de 15 ani de experienta in industria bunurilor de larg consum, in 8 tari diferite din toata lumea, m-am alaturat companiei Danone in 2011, ca Director General pentru Bulgaria, iar in 2012 am preluat conducerea afacerii regionale de lactate proaspete din Europa de Sud-Est, care include Romania, Bulgaria, Grecia si tarile Adriatice – cu centrul in Romania. Fiecare pas din cariera mea de pana acum a fost o ocazie extraordinara de a creste atat profesional, cat si personal. Cu cat ai provocari mai mari, cu atat devii mai puternic. Si eu iubesc provocarile...

Cred de asemenea ca, in contextul economic global de azi, este foarte important sa ai o perspectiva internationala si o educatie solida. De aceea am decis la un moment dat sa imi completez educatia cu un MBA in management la Scoala de Management Rotterdam.

Un alt factor de insemnatate mare in dezvoltarea mea a fost faptul ca am lucrat si progresat in tari diferite, cu culturi variate, de la Asia la zona Mediteraneana- Malaezia, Turcia, Cipru, Malta, Israel si Europa – tari din Europa Centrala si de Sud Est. Mi-am dezvoltat astfel intelegerea pentru culturi deosebite de a mea si am invatat cum sa motivez oameni diferiti pentru a avea cea mai buna comunicare si cea mai buna colaborare posibile. Sa creezi incredere si sa dezvolti echipe care sa te sustina sunt dupa mine cele mai improtante ingrediente pentru succesul unui lider.

-In ce companie in care ati lucrat v-ar placea sa lucrati din nou?

Imi place foarte mult cultura antreprenoriala a companiei Danone. Pentru o persoana care se concentreaza pe rezultate, aceasta inseamna independenta si flexibilitatea de a executa strategia pe care tu o consideri castigatoare, cu sustinerea unei multinationale care are resursele financiare necesare pentru implementare.

Pentru ca este o companie atat de speciala si exigenta, cand vine vorba de Danone ca angajator spun adesea ca fie iubesti cultura sa organziationala, fie nu te poti adapta si pleci – rareori exista optiunea de mijloc.

„Romania are o poveste frumoasa de spus”

-Exista diferente majore intre afacerile din Romania si cele din alte tari? Dar similaritati

Pentru cei mai multi dintre strainii care nu au vizitat Romania mai exista inca o larga perceptie ca este o tara agricola si care in general este in urma altor tari din Europa. Dar realitatea este oarecum diferita. Imi invit mereu prietenii aici ca sa cunoasca personal tara si oamenii pentru ca sunt mult mai multe de descoperit. Desigur, mai sunt zone in care trebuie lucrat pentru a ajunge la nivelul a ceea ce e in general numit standard vest european, dar schimbarile se produc rapid si se poate observa o evolutie constanta. Am vazut o tara complet diferita atunci cand m-am intors in Romania dupa prima mea vizita in anul 2000. Si o vad schimbandu-se in fiecare zi, devenind din ce in ce mai sofisticata. Mai e de recuperat, dar romanii, daca isi propun, au puterea de a face salturi, de a arde etape si de a recupera orice diferenta si stiu asta din lucrul direct cu echipele noastre. Ceea ce ma surprinde in continuare este diferenta mare de dezvoltare dintre mediul rural si cel urban - in orasele mari de exemplu. Romania are o poveste frumoasa de spus si cred ca ar beneficia daca si-ar intensifica eforturile de promovare in strainatate.

Dupa ce am locuit in opt tari din toata lumea, pot spune ca Romania este in primul rand adaptabila – ca sa evoluezi rapid trebuie sa fii adaptabil. La fel se intampla si cu oamenii cu care lucrez aici – sunt flexibili si nu ezita sa accepte provocari, au initiativa, creativitate si invata rapid. Sunt obisnuiti sa faca un efort in plus.

De fapt, romanii din Danone au stabilit cateva bune practici la nivel de grup, solutii inteligente care au fost definite aici si apoi replicate in alte tari.

Daca ar fi sa ma uit la experienta mea din alte tari, as spune ca probabil cea mai iesita din comun se leaga de perioada celor cinci ani petrecuti in Asia. Acolo, daca oamenii iti spun da, nu inseamna ca vor merge mai departe cu executia, iti spun doar ca au inteles ce le-ai spus, iar in continuare trebuie sa te asiguri ca iti si sustin ideile.

Criza a afectat serios afacerile din toata lumea. Doar cei puterrnici au inregistrat profit. Ne puteti puncta un moment dificil pe care l-ati depasit?

As vrea sa fac un scurt comentariu mai intai: schimbarea modelului de business in timpul crizei, redesign-ul organizational si al abordarii de piata pot avea pe termen scurt un impact financiar temporar, dar atunci cand evaluam performanta unei companii trebuie sa ne uitam de fiecare data la evolutia si strategia pe termen lung si la valoarea creata in societate. In Danone avem un principiu: nu poti construi o afacere solida fara sa aduci o contributie considerabila in societatea in care activezi. Ca lider de business, trebuie sa gandesti strategic si pe termen lung pentru a asigura o fundatie robusta pentru afacere si aceasta este exact lectia pe care a dat-o criza economica.

Cea mai dificila si complexa experienta a mea de pana acum a fost fuziunea dintre doua mari companii, in perioada in care am lucrat in Asia. Pornind de la alegerile strategice de a pastra ce e mai bun de la cele doua entitati si pana la implementarea propriu zisa, la a-i convinge si mentine activati pe oameni pe parcursul procesului de fuziune. A fost o adevarata provocare. Si, daca ar fi sa dau un sfat dupa aceasta experienta, as spune sa puneti comunicarea deschisa in centrul procesului. Atunci cand comunici creezi increderea cu care poti construi relatii puternice, care te vor ajuta sa maximizezi rezultatele obtinute – o comunicare clara este fundatia pentru succes, in orice ai face.

Cea mai mare pasiune...

Revenind la scopul proiectului nostru, hobby de manager, as vrea sa-mi spuneti care sunt hobby-urile dvs. Si o ierarhizare a lor.

Hobby-urile mele sunt legate de sport in general si de tenis in particular. Dar imi place sa joc si golf, sa schiez, sa calatoresc si sa citesc. Imi incep ziua cu o ora si jumatate de sport, prin care imi incarc bateriile si imi asigur viteza si claritatea pentru o zi de lucru care incepe de obicei la opt dimineata. Daca nu am timp de sport dimineata, atunci imi aloc un interval seara.

Mi-a placut tenisul de cand eram mic. Am jucat in competitii, am dat lectii in studentie si inca mai joc regulat in week-end-uri. Este un sport fantastic atat pentru gandire strategica, cat si pentru viteza si a te mentine in forma.

Cealalta mare pasiune a mea este sa imi petrec timpul cu copiii mei. Calatoresc mult si incerc sa dedic timp

familiei cand sunt acasa. Facem sport impreuna pentru ca, din fericire, si copiilor mei le place miscarea. Si incercam tot felul de lucruri noi: sarim cu parasuta sau parapanta, ne place sa iesim cu barca. Cred ca orice sport este un mod excelent de a te mentine in forma, atat mental, cat si fizic. Si alimentatia este foarte importanta. Nu sar niciodata peste micul dejun cu iaurt, cereale si fructe – si asta ii invat si pe copiii mei sa faca.

“Aleg” hobby-urile meseria sau meseria “alege” hobby-urile?

Putin din amandoua in cazul meu. Sportul ma ajuta sa am performanta la serviciu si mintea clara. Si afacerile seamana cu sportul: trebuie sa fii disciplinat, sa muncesti si sa te antrenezi pentru a te dezvolta constant si trebuie sa performezi. Sa inveti cum sa gestionezi succesul si infrangerea este o lectie pretioasa atat in sport, cat si in afaceri. Cateodata inveti mai mult dintr-o infrangere decat dintr-un joc castigat, iar asta poate fi chiar lectia care sa te aduca inapoi in joc sau care sa iti asigure o transformare de succes in business.

Vinurile romanesti, micii si sarmalele

Ati vizitat Romania? Exista un loc care v-a impresionat? Dar vreun obicei sau produs autohton?

Am vizitat multe locuri in Romania, dar nu atat de multe cate mi-as fi dorit. Imi plac muntii, Brasov imi aduce aminte de Austria, mi-a placut mult la Bran si Cluj, de asemenea. Imi plac vinurile romanesti, la fel si micii, si sarmalele.

Uitandu-ne spre pasiuni, daca nu ar fi fost acest domeniu, ce ar fi fost?

Este o intrebare interesanta. Cred ca daca nu as fi lucrat in Danone, as fi lucrat tot intr-un domeniu legat de sanatate sau sport....Dar la acest moment din viata mea sunt exact acolo unde imi doresc sa fiu: aduc iaurturile Danone de cea mai buna calitate pe piata si prin participarea la educarea pro-viata sanatoasa , am o contributie la starea de bine a oamenilor.

In ce alta tara v-ar placea sa lucrati dupa Romania?

In companii multinationale ca Danone gasesti numeroase posibilitati internationale. Si cum ma consider un adevarat „cetatean global”, sunt deschis sa descopar orice alta parte noua a lumii.

Dosar de manager:

- Familie: casatorit, 2 copii

Cariera: Acum: Director General Danone Europa de Sud Est

Trecut:

Educatie

• Director General Malaezia & Singapore la Kraft Foods Group

• Director General- Zona Est Mediteraneana la Mars Inc

• Manager de Tara la Mars Inc

Business Planning Manager Europa Centrala la Mars Inc

• Manager de Vanzari Europa Air Liquide

• MBA la Rotterdam School of Management

• Webster University (Austria)

Hobby:

Sports, tenis, golf, schi, calatorii, carti

Carte preferata, film, loc:

Imi place sa citesc biografiile unor sportivi faimosi – de exemplu "Nu are legatura cu bicicleta" de Lance Amstrong sau "Open" de Andre Agassi. Ultima carte citita a fost "Ultimul lucru inainte sa plec" de Jonathan Tropper – o carte foarte intersanta si amuzanta despre un om care incearca sa-si gaseasca un scop in viata. Si pentru ca am lucrat ca crupier intr-un casino in studentie, mi-a placut foarte mult filmul "Pustiul din Cincinnati" – un film din anii 60 cu Steve McQueen. Este o poveste foarte frumoasa despre doi jucatori de poker (unul este tanar si talentat, iar celalalt este in varsta si cu experienta) si lupta lor lunga pentru a castiga.

Modelul preferat de afaceri:

Acela care incurajeaza oamenii sa-si gaseasca propriile solutii pentru a aduce rezultate si a creste o afacere. Sfatul meu pentru tineri: aveti curaj sa visati, munciti din greu si ramaneti modesti. La mine asta a functionat...