Astfel, autoritățile americane au publicat pe site-ul IRS o notificare (Notice 2013-69) care oferă noi instrucțiuni în vederea conformării de către instituțiile financiare străine (Foreign Financial Institution – FFI) cu cerințele FATCA de reținere la sursă și raportare a informațiilor fiscale direct către IRS, în țările unde această raportare nu se va face prin intermediul autorităților fiscale naționale. Momentan, pentru a fi conforme cerințelor legislației FATCA, instituțiile financiare din România care au obligația de raportare sau reținere la sursă conform regulamentelor FATCA (bănci, societăți de asigurare, fonduri de investiții, brokeri etc.) trebuie să semneze un contract cu fiscul american până să se înregistreze pe portalul IRS, respectiv până la 25 aprilie 2014.

Fiind un subiect de notorietate în abordarea fiscală internațională, FATCA devine standardul la nivel global în ceea ce privește măsurile de combatere a evaziunii fiscale. Până în prezent, Departamentul de Trezorerie al Statelor Unite a anunțat că există discuții cu mai mult de optzeci de țări pentru a implementa prevederile FATCA prin acorduri interguvernamentale bilaterale (“intergovernmental agreements” – IGAs). La momentul actual, sunt în vigoare nouă asemenea acorduri și, de asemenea, au mai fost anunțate alte șaisprezece jurisdicții în care negocierile au ajuns la un acord de fond. România se numără printre țările cu care se analizează în prezent opțiuni de semnare a unui acord interguvernamental, nefiind anunțată demararea negocierilor.

Astfel, notificarea 2013-69 recent publicată oferă îndrumare detaliată cu privire la obligațiile de raportare si reținere la sursă pentru FFI care semnează un acord direct cu IRS pentru raportare conform Regulamentelor Finale ale FATCA sau Modelului 2 de acord IGA. Aceste FFI sunt situate în țări unde nu există un acord semnat de tipul Model 1 IGA (în care raportarea informațiilor fiscale se va face către autoritățile fiscale naționale, urmând ca acestea să le transmită mai departe către IRS), fiind necesară transmiterea directă a informațiilor fiscale către IRS, în baza unui așa-numit “Acord FFI”, inclus ca versiune provizorie în notificarea 2013-69.
Departamentul de Trezorerie al Statelor Unite declară că modelul de Acord FFI va fi definitivat până la 31 decembrie 2013, pentru ca instituțiile financiare să poată demara procedurile de semnare a acestui contract cu IRS până la intrarea în vigoare a cerințelor de reținere la sursă și due diligence asupra conturilor clienților pe 1 iulie 2014. 

“România a notificat intenția de a semna un acord interguvernamental de tipul Model 1 IGA, însă, în lipsa unui astfel de acord, FFI din România trebuie să ia în considerare semnarea acordului FFI și aplicarea Regulamentelor Finale începând cu 1 iulie 2014, când intră în vigoare cerințele FATCA. Ținând cont de timpul scurt rămas până la acest termen, nu este exclus ca FFI din România să fie nevoite să încheie într-o primă fază acest acord cu IRS pentru a putea deveni conforme cu legislația FATCA” declară Ramona Jurubiță, Deputy Head of Taxation Services, KPMG Romania.

În cadrul notificării 2013-69 sunt prevăzute noi instrucțiuni pentru procedurile de due diligence, reținere la sursă și alte obligații de raportare pentru instituțiile ce vor semna un Acord FFI cu IRS. În plus, Ionuț Măstăcăneanu, Senior Manager în cadrul KPMG Romania precizează faptul că “pentru FFI ce fac parte dintr-un grup, conformarea la FATCA a unei instituții influențează statutul întregului grup. Astfel, Acordul FFI menționează că o instituție dobândește calitatea de FFI participant la FATCA, doar dacă toate entitățile din grup, mai puțin cele exceptate, obțin clasificarea sub una dintre categoriile de FFI conforme sau scutite de obligația de raportare conform unui acord IGA.”

FATCA reprezintă o serie de prevederi publicate pe 18 martie 2010 de IRS ca parte a actului HIRE (Hiring Incentives to Restore Employment Act), ce adăuga noi dispoziții codului fiscal al Statelor Unite ale Americii. Conform FATCA, FFI trebuie să raporteze către IRS informații despre conturile financiare deținute de către contribuabili americani sau de entități străine cu acționariat format în mod substanțial din contribuabili americani. În caz contrar, această instituție va trebui să rețină la sursă un impozit în cuantum de 30% din valoarea tuturor plăților din SUA către FFI neparticipante la FATCA și către deținătorii de conturi care refuză să dezvăluie informațiile necesare. IRS a publicat în ultimele luni instrucțiuni pentru implementarea FATCA, însă cea mai importantă noutate a fost adusă de către Notificarea 2013-43 din 12 iulie 2013, ce prevede amânarea cu șase luni a intrării în vigoare a reținerii la sursă în cadrul FATCA, respectiv până la 1 iulie 2014, și a finalizării înregistrării pe portalul lansat în august, lăsând o perioadă suplimentară pentru instituțiile financiare de a implementa cerințele FATCA.