"Cea mai simpla estimare ne ofera urmatoarea cifra: un val din 3000 trebuie sa fie unul ucigas. Adica el trebuie sa apara la fiecare 8-9 ore. Este o estimare grosolana. Dar cand am inceput observatiile sistemice a devenit clar ca valurile ucigase se formeaza mai des decat sustin statisticile", a explicat omul de stiinta.

Analiza catastrofelor maritime din 1968 pana in 1994 a aratat ca valurile ucigase au distrus 22 de supertancuri. "Nu exista si, probabil, nu va exista nici in viitorul apropiat o monitorizare stricta a acestor fenomene. Nu putem decat sa urmarim numarul accidentelor, care sunt tot mai frecvente acolo unde navigatia este mai intensa", a continuat Didenkulova.

Potrivit spuselor sale, statisticile anticipeaza aparitia acestor valuri ucigase, dar nu ofera indicii privind mecanismul de formare. "Oamenii de stiinta avanseaza, deocamdata, doar ipoteze. Ei cred ca fenomenul poate fi generat de interactiunea dintre valuri si curentii marini, de propria dinamica a valurilor", spune expertul rus.