Unul dintre puţinele astfel de exemple este Sergiu Oprescu, preşedintele Alpha Bank. Are o experienţă de 19 ani în sistemul bancar şi de numele lui se leagă primele norme ale sistemului pe partea de evaluare a garanţiilor materiale şi înfiinţarea Băncii Bucureşti, în 1994, acum Alpha Bank.

În cazul lui Oprescu, cariera în sistemul bancar a fost, într-un fel, predestinată - s-a născut într-o familie de bancheri şi încă din tinereţe a luat contact cu acele concepte de bază care guvernează lumea financiară. A avut curajul să lanseze pe piaţă primele credite pe 10 ani cu dobândă fixă, într-un moment în care perioada de creditare era de maximum cinci ani. După o pauză de patru ani, în 2000 revine la Alpha Bank, în funcţia de vicepreşedinte, pentru a dezvolta activitatea de retail. Face un pas firesc în carieră şi în 2007 este numit preşedinte al Alpha Bank. Criza economică l-a găsit, astfel, la conducerea companiei, însă inovaţiile pe care le-a implementat de-a lungul timpului au constituit mereu atuuri în ochii acţionarilor, în toată această perioadă. A modificat în ultimii patru ani modelul de business şi, din experienţă, spune că băncile îşi doresc tot mai mult clienţi informaţi şi stabili pentru a face faţă evenimentelor din piaţă.

„Banca trebuie să crească în acelaşi timp cu clientul, nu îşi poate permite să ajungă în situaţia în care el să piardă. De aceea, băncile trebuie să devină parteneri ai clienţilor, prin consultanţa acordată acestora, iar aici se face diferența între ele”, spune Oprescu.

Miza inovaţiei
Păstrează o comunicare deschisă cu acţionarii, astfel încât nu a trecut prin momente care să îi pună în pericol poziţia. În mod evident, a avut nevoie întotdeauna de sprijinul lor atunci când a mizat pe viziunea sa pe termen lung pentru a implementa proiecte noi. Unul dintre ele este noul sistem informatic, cu ajutorul căruia a crescut calitatea serviciilor oferite clienţilor, serviciul Alpha e-statements, care permite clienţilor persoane fizice să vizualizeze on-line extrasele de cont şi card, informaţii legate de credite, depozite sau alte produse. „Pentru toate instituţiile financiare este tot mai evident că tendinţa de digitalizare reprezintă o oportunitate de a modela relaţia client - bancă”, precizează preşedintele Alpha Bank.

Situaţia economică s-a răsfrânt puternic asupra profitabilităţii băncilor, iar managerii au fost nevoiţi să facă faţă provocărilor. În contextul reducerii cererii de credite noi, veniturile operaţionale ale Alpha Bank România au scăzut cu 22%, până la 44 milioane euro, în timp ce cheltuielile au crescut cu 0,3%, la 23,3 milioane de euro. La jumătatea anului 2009, banca alunecase pe locul al nouălea în clasamentul activelor din sistem, cu o cotă de piaţă de 4,8%, faţă de 5,5%, în decembrie 2008. În 2010, compania a reuşit să menţină veniturile pe creştere şi să reducă din cheltuieli, însă creşterea inflaţiei şi a costurilor de reglementare (Ordonanţa 50) a fost resimţită în primul trimestru din 2011.

Inevitabil, profitabilitatea a însemnat şi o modificare a numărului de angajaţi. O provocare căreia a trebuit să îi facă faţă, cu toate că România s-a aflat într-o poziţie privilegiată în cadrul grupului, în care ajustările de personal nu au fost drastice până în acest moment.
Crede că în continuare industria bancară va fi dominată de două trenduri esenţiale. Cel generat de reglementare, uniunea bancară despre care se vorbeşte din ce în ce mai mult în ultima perioadă şi care ar putea aduce beneficii importante ţărilor UE din afara zonei euro, deci şi României. Şi cel generat de tendinţa spre digitalizare, care aduce modificări în relaţia băncilor cu clientul.

„Băncile trebuie să se aşeze pe trendul tehnologic al clientului, să îi vină în întâmpinare şi să îi aducă serviciile la îndemână”, concluzionează Sergiu Oprescu.

Am avut privilegiul de a participa la acest proiect încă de la început, din anul 1994, alături de o echipă de profesionişti veniţi din Banca Română de Comerţ Exterior. Spun privilegiu, pentru că, atât din poziţia de conducător al diviziei de brokeraj a băncii, cât şi mai târziu, în 2001, din poziţia de vicepreşedinte pe partea de retail şi apoi, din 2007, din cea de preşedinte executiv, am putut coordona proiecte inedite pe piaţa din România, de la începuturile pieţei de investment banking până la începuturile pieţei ipotecare, dacă ar fi să dau doar două exemple.
Sergiu Oprescu, preşedinte Alpha Bank