Adaugă că această pasiune trebuie să fie dublată de profesionalism, curaj, o bună intuiţie a oportunităţilor, capacitatea de a evalua corect riscurile, puterea de a depăşi greutăţile şi de a persevera, chiar atunci când obstacolele par de nedepăşit, abilitatea de a insufla celor din echipă dorinţa de a fi cei mai buni.


A pus bazele companiei acum 20 de ani, împreună cu Alexandru Rădăşanu. Între timp, Siveco România a devenit liderul industriei locale de software şi un nume recunoscut pe 19 pieţe din lume. Se numără printre foarte puţinele firme româneşti de IT care are numeroase contracte cu instituţii ale Uniunii Europene. Are proiecte cu Oficiul pentru Publicaţii al UE, Agenţia Europeană de Siguranţă a Aviaţiei, Agenţia Executivă pentru Sănătate şi Consumatori, Direcţia Generală Sănătate şi Consumatori, Institutul de Statistică al Uniunii Europene Eurostat, Direcţia Generală pentru Dezvoltare şi Cooperare EuropeAid. Pentru aceste instituţii dezvoltă soluții informatice complexe, cum ar fi sisteme financiare, management de documente şi conţinut, în general, aplicaţii administrative, sisteme informatice geografice (GIS), portaluri web.

Intensificarea prezenţei pe pieţele externe reprezintă una dintre reţetele de succes în această perioadă, în care vânzările de soluţii software pe plan local s-au contractat. Totuşi, anul record în materie de rezultate financiare rămâne 2008. Cu toate acestea, a crescut numărul angajaţilor faţă de 2008, cu până la 35%, iar acum exportul reprezintă o treime din veniturile Siveco.

În plan - creşterea pe pieţe externe
Şi-a asumat riscuri realiste, care au însemnat şi participarea la sute de licitaţii internaţionale, câştigarea a zeci de contracte externe, însă mereu s-a bazat pe experiența dobândită în ţară în proiecte foarte mari şi grele în domeniul sănătăţii, agriculturii, învăţământului, vămilor. În prezent, operează în 22 de ţări cu potenţial de dezvoltare din Comunitatea Statelor Independente, Orientul Mijlociu, Nordul Africii şi Uniunea Europeană, ţări în care a avut posibilitatea să multiplice expertiza dobândită în proiectele naţionale. În topul vânzărilor internaţionale se situează soluţiile de eLearning, cu o pondere considerabilă în ţările arabe, unde investiţiile în educaţie sunt semnificative. A continuat şi în ultimii patru ani să conducă după acelaşi model de business – încurajarea oamenilor să aibă iniţiativă - însă l-a adaptat în funcţie de evoluţia companiei. Vorbeşte cu pasiune despre echipa sa, fără de care poate nu ar fi ajuns la nivelul actual. „Principiile au rămas aceleaşi, dar, cu siguranţă, lucrurile funcţionau diferit acum 20 de ani, când eram o mână de oameni, acum 10 ani, când eram 100, faţă de acum, când suntem 1.000”, menţionează managerul Siveco. Apoi adaugă: „Lucrăm într-un domeniu care a fost tot deauna foarte competitiv, iar proiectele pe care le facem noi sunt complexe. Criza economică a reconfirmat că avem o echipă de management foarte bună şi o strategie corectă”.
Subliniază că niciodată în ultimii 20 de ani, de când a înfiinţat compania, nu au existat momente în care funcţia sa să fie în pericol şi nu s-a temut că în locul său ar putea fi adus un alt manager, atâta timp cât a gestionat afacerea înţelept, pentru a aduce rezultate pozitive. „Noi avem o echipă de management călită în încercări dificile. Majoritatea colegilor din top management suntem în companie de peste 15 ani şi rezultatele au fost constant bune de-a lungul timpului. Cifra de afaceri, numărul de proiecte şi de clienţi au crescut constant, portofoliul de produse s-a diversificat şi îmbogăţit, teritoriile geografice în care activăm acoperă trei continente”, arată Irina Socol.

Direcţia de dezvoltare a companiei este stabilită împreună cu acţionarii Siveco – Intel Capital, Enterprise Investors, Siveco Netherland, iar misiunea întregii echipe este să aducă valoare companiei. Îşi doreşte ca Siveco să ajungă lider regional în domeniul furnizării de soluţii IT şi să crească, în continuare, prezenţa internaţională. În acest context, libertatea de decizie şi de acţiune trebuie folosite cu discernământ şi înţelepciune. „Noi beneficiem de experiența globală, exhaustivă a acţionarilor noştri, lideri mondiali în gestiunea afacerilor. Acest lucru ajută”, precizează Socol.
Echipa numără 1.000 de specialişti care trebuie să ştie să negocieze, să-şi managerieze timpul, să urmărească permanent scopul final.

Pe o piaţă IT unde concurenţa este puternică, un manager bun trebuie să se gândească permanent la dezvoltarea pe termen lung, la demararea de proiecte noi şi, mai ales, să fie mai ambiţios şi mai perseverent decât competitorii tăi. „Intrarea pe pieţele externe, începând cu 2005, consolidată în ultimii şapte ani, a validat în mod clar valoarea şi complexitatea proiectelor desfăşurate de noi în România. Expertiza noastră s-a dovedit competitivă, iar parteneriatele cu liderii globali, dar şi cu furnizorii locali, au fost de mare ajutor. Este un act de maturitate să lucrezi internaţional, dar şi de viziune pe termen lung.
Irina Socol, președinte și director general al Siveco România