Un accident care ridica, fireste multa nedumerire. Cum a fost posibil ca o masina de deszapezire sa ajunga pe pista de decolare, unde accesul unor astfel de utilaje este interzis? Patronul unei dintre cele mai mari companii petroliere a lumii, numarul patru mondial, a murit din cauza "indolentei" unui angajat, a comentat viceministrul rus al transporturilor, Valeri Okulov.

"Dezastrul este in creierele noastre. Iar atunci cand acesti baritoni urla , inseamna ca fiecare dintre ei trebuie sa-si dea o palma peste ceafa! Si atunci cu totii vor incepe sa-si faca treaba: dezastrul va disparea de la sine". Un scurt citat din profesorul Preobrajenski ilustreaza, in opinia multor experti si ziaristi, cauza tragediei depe aeroportul Vnukovo.

Analistul rus Dmitri Oreskin merge mai departe, afirmand ca "pe langa indolenta si delasarea autohtone, exista si pierderea totala a simtului de responsabilitate, indiferent de natura ei". El a respins categoric ipoteza unui complot pus la cale de  unii sau altii pentru a-l elimina din joc pe ultimul mare prieten al Rusiei, cum era considerat omul de afaceri francez.

"Este vorba numai de delasarea noastra, de indolenta noastra. Un fel de trasatura tradionala de caracater a poporului nostru - nu e nimic onorabil, dar trebuie sa recunoastem ca ea exista", afirma analistul rus.

O trasatura care, in opinia lui Oreskin, se manifesta in toate domeniile de activitate, de la cele mai neinsemnate, la cele mai importante, de la un simplu magazin care, dintr-o bijuterie devine, treptat, o maghernita, de la o intreprindere pe care timpul o transforma dintr-o unitate promitatoare intr-un fel de hala de productie aproape abandonata.

Foto Gazeta.ru

"Asa se intampla si la Vnukovo", spune expertul, amintind ca, in urma cu 10 ani, aeroportul a suferit un amplu proces de modernizare, capatand aspect occidental, greu de egalat, cel putin in Rusia. "Acum, Vnukovo aminteste de vremurile sovietice: se tot construieste ceva, personalul si-a regasit proasta dispozitie, obraznicia, indiferenta. Poate ca omul din turnul de control era obosit, a fost neatent si nu a vazut cum masina a intrat pe pista. Sau a dat un ordin, iar acel sofer tanar si fara experienta sau, dimpotriva, un sofer bolnav si batran, fie nu a inteles, fie nu a auzit, fie i s-a stricat statia", si-a dezvoltat ideea analistul rus intervietat de serviciul BBC in limba rusa.