Aceste aparate 'riscă să nu îndeplinească criteriile' necesare pentru a fi declarate operaţionale, aprecizat documentul elaborat de Biroul pentru teste operaţionale şi evaluare. Cauza acestei întârzieri o constituie sistemul informatic extrem de complex al aparatului F-35, care prezintă în continuare 'deficienţe'.

Raportul subliniaza faptul ca, deşi corpul puşcaşilor marini a declarat operaţionale primele 10 avioane F-35 cu decolare şi aterizare verticală primite în vara trecută, aparatele rămân în realitate departe de a fi pregătite total pentru luptă. Imperfecţiunea sistemului informatic de la bord provoacă 'ambiguităţi în afişarea ameninţărilor' pentru pilot, explica autorii documentului.

Alta problema majora semnalata de raport vizeaza scaunul ejectabil, care riscă să-l rănească la gât sau chiar să-l ucidă pe pilot în cazul catapultării. O deficienta a carei remediere ar dura un an si care a determinat autoritatile militare sa interzica piloţii cu o greutate sub 61 kg să preia comenzile avionului.

F-35 este cel mai costisitor program de armament dezvoltat vreodata de Pentagon, costurile fiind estimate la 398,6 miliarde de dolari pentru 2.443 de aparate, adică 163 de milioane de dolari pe unitate. Acest avion 'invizibil', construit de Lockheed Martin şi declarat a fi de a cincea generaţie, este proiectat să fie de şase ori mai eficient decât avioanele actuale în misiunile de luptă aeriană şi de supraveghere şi de opt ori mai eficace în atacul la sol, potrivit celor care l-au conceput.