În urmă cu un secol, oamenii aveau la dispoziţie un spectru  alimentar foarte variat, care provenea de la 300 de specii naturale de plante şi animale. Astăzi, gama sortimentală este doar aparent bogată. Aşa-zisa abundenţă alimentară actuală este dată de numărul mare de produse obţinute industrial, care de fapt sunt variaţii ale unui  număr destul de redus de produse de bază. Alimentele procesate au o serie de defecte pe care noi nu le putem corija. Tot ceea ce putem face este să le consumăm mai rar şi în cantităţi mai mici. 

 
Prea bogate în grăsimi şi în zaharuri
 
Produsele procesate au un conţinut ridicat de grăsimi artificiale şi de zaharuri rafinate. Consumate frecvent şi pe termen lung, grăsimile şi zaharurile cresc riscul apariţiei unor boli grave: boli cardiovasculare, supraponderabilitate, obezitate, hiperglicemie, colesterol mărit. Unele tipuri de cancer pot fi declanşate de excesul de grăsimi rele şi de zaharuri artificiale pe care le găsim în produsele obţinute industrial.
 
Aditivi alimentari periculoşi
 
Astăzi sunt aprobate şi adăugate în alimente peste 300 de E-uri, iar numărul celor periculoase este foarte mare. Efectele lor nocive sunt incontestabile şi merg progresiv de la afecţiuni mai uşoare (dureri de cap, ameţeli, alergii) până la boli grave (obezitate, Alzheimer, Parkinson, diferite forme de cancer). 
 
Densitate energetică anormală
 
Alimentele procesate au densităţi energetice extrem de mari. Se estimează că 100 de grame de produs procesat poate conţine uneori peste 500 de calorii. Cea mai mare densitate energetică o au produsele de tip fast-food (hamburgeri, pizza, cartofii prăjiţi, shaorma), alimentele prăjite, dulciurile şi preparatele din carne (mezeluri, cârnaţi, pate).
 
Dezechilibrate nutriţional
 
Deşi sunt consistente şi gustoase, conţin puţini nutrienţi sau deloc - adică sunt lipsite de acele substanţe vitale fără de care organismul nu se poate menţine sănătos. Cantitatea de vitamine din conţinutul acestor alimente este redusă, iar atunci când producătorii  adaugă vitamine în diferite produse, efectul nu este cel dorit: vitaminele adăugate sunt artificiale şi au o activitate biologică scăzută faţă de cele naturale. 
 
Sfaturi pentru o alimentaţie diversificată
 
Evită pe cât posibil produsele semipreparate şi alimentele care conţin aditivi alimentari.
Nu mai consuma produse de tip fast-food şi nici dulciuri sau băuturi carbogazoase. 
Mergi mai des la piaţă şi aprovizionează-te cu fructe şi legume care sunt pline de nutrienţi de calitate.
Înlocuieşte preparatele din carne cu carnea proaspătă şi slabă de pui, de peşte şi de vită. Prepar-o cât mai uşor: la cuptor sau pe grătar. 
În locul sucurilor din comerţ, prepară-ţi fresh-uri din fructe sau consumă apă şi ceaiuri.