Potrivit specialiştilor în nutriţie, produsele light nu au neapărat mai puţine calorii, dar ar trebui să nu conţină glucide şi lipide. În mod normal, alimentele etichetate light ar trebui să fie sănătoase şi dietetice. Un produs light sugerează cumpărătorului că este un produs mai uşor, mai dietetic, prin urmare mai sănătos, însă de cele mai multe ori nu este deloc adevărat. Un iaurt ajunge să aibă acelaşi conţinut caloric ca o îngheţată şi asta din cauza zahărului aflat în compoziţie

„Light“ nu înseamnă mai puţine calorii, termenul vizează zahărul şi lipidele (grăsimea), dar în unele alimente cele două există concomitent, de aceea prima regulă atunci când cumpărăm un produs pe care scrie „light“ este să citim eticheta. Putem fi foarte uşor induşi în eroare de anumite produse alimentare care poartă eticheta light, dar care au, în schimb, o mulţime de E-uri sau îndulcitori artificiali, deosebit de nocivi, care, pe lângă efectele negative asupra sănătăţii, pot declanşa şi diverse alergii. Mai mult, specialiştii susţin că deşi cele mai multe persoane aleg produsele light tocmai pentru că sunt mai uşoare, unele dintre ele pot fi mai periculoase pentru sănătate decât cele obişnuite. Astfel, unii nutriţionişti consideră că anumite alimente light pot favoriza apariţia obezităţii, aşa că trebuie evitate în primul rând de persoanele aflate la cură de slăbire.
„Când creierul primeşte semnalul de dulce, el aşteaptă şi caloriile implicite. Neprimindu-le din alimentul care doar mimează dulcele natural, creierul dă comandă organismului să reţină caloriile din alte alimente. Astfel, dintr-o felie de pâine, în loc de 10 kcal, va opri 20 de kcal. Prin reflexul insulinic cefalic, în timp, alimentele light şi îndulcitorii, îngraşă mai tare decât cele obişnuite”, a explicat Prof. Dr. Gh. Mencinicopschi.

Băuturile light

Dacă vei consuma în exces băuturi light, cum sunt sucurile care folosesc înlocuitori de zahăr, acestea prezintă acelaşi risc pentru sănătate ca şi cele care conţin zahăr în exces. Nutriţioniştii atrag atenţia că din ce în ce mai multe persoane consumă băuturi light pe bază de cola, care dăunează grav sănătăţii. Această băutură light este preferată deoarece este şi energizantă şi nu conţine zahăr, deci nu îngraşă. Numai că acest sortiment de băutură conţine edulcoranţi, cafeină şi neurostimulatori, nesănătoşi pentru organism.
Creşterea incidenţei obezităţii este atribuită în mare măsură sucurilor. Un litru de băutură răcoritoare conţine 30 de cuburi de zahăr, iar caloriile corespunzătoare se depun sub formă de grăsime de rezervă. Cele 400-500 de calorii dintr-un litru de suc nu produc saţietate şi nu ţin de foame, iar organismul nu sesisează ca trebuie să micşoreze aportul alimentar total în funcţie de acest consum.

Dulciurile light îngraşă

Dulciurile light sunt la fel de periculoase pentru siluetă ca şi ciocolata care conţine zahăr obişnuit, deoarece conţin cantităţi importante de fructoză. Fructoza folosită în industria alimentară este extrasă din cicoare, amidon de cartofi sau de porumb, fiind la fel de periculoasă pentru siluetă ca şi zahărul. În schimb, fructoza consumată direct de la „sursă”, din fructele proaspete, este foarte sănătoasă - un kilogram de mere conţine aceeaşi cantitate de zahăr, 50 de grame, cât conţine o prăjitură.

Maioneza light, mai sănătoasă

Maioneza clasică este foarte gustoasă, dar şi foarte grea. Potrivit unei reţete clasice, proporţia „corectă” este de aproximativ 100 de ml de ulei la un gălbenuş de ou. În acest caz, o singură porţie de salată boeuf pregătită cu maioneză după reţeta clasică poate fi extrem de „grea” chiar şi pentru cel mai sănătos ficat. Avem însă la îndemână pregătirea unei maioneze light, preparată cu mult muştar şi iaurt. Puţin picantă datorită muştarului, acrişoară din cauza sucului de lămâie şi sănătoasă prin folosirea unei cantităţi foarte mici de ulei, această maioneză light, „înmulţită” cu iaurt, este foarte sănătoasă în toate sortimentele de salate. Aşadar, faţă de maioneza preparată după reţeta clasică, ce are aproximativ 700 de kcal/100 g, maioneza light nu are decât 280 de kcal/100 g. Astfel, este mai „light” decât orice maioneză light existentă în comerţ şi cu o concentraţie foarte mare de E-uri.

ATENŢIE!
Persoanele care consumă mai mult de o băutură carbogazoasă light pe zi vor fi cu 48% mai expuse riscului la boli cardiovasculare decât cele care nu consumă deloc astfel de băuturi.

Citeste si
Cum sa scapi de oboseala. Topul alimentelor energizante
Mirodenia care poate preveni diabetul
Tratează hipertensiunea şi colesterolul cu plante
7 alimente care te ajută să slăbeşti
Lămaia te ajută să slăbeşti sănătos
Pericolele din carnea de pui
Secretele Dietei Dukan