O petrecere de vis pentru cei mici sau, pur şi simplu, câteva momente de relaxare pentru cei mari. Cum se poate realiza acest lucru? Simplu: alegând un loc de joacă potrivit. Lumi de poveste cu personaje fantastice pentru copii care visează că orice este posibil: să dea mâna cu Albă ca Zăpada, cu Spiderman, cu prinţese sau ursitoare. Locurile de joacă nu mai înseamnă doar tobogane şi bile din plastic, ci şi jocuri sofisticate adaptate vârstei lor: lasere, console, fusbal.

„PLAYGROUND” este un concept dezvoltat în SUA şi Canada, care a luat amploare şi în România, ca alternativă la spaţiile de joacă din parcuri, în mare parte deteriorate, pentru că nu au fost îngrijite periodic, deşi primăriile au investit bugete importante pentru reabilitarea lor.
În plus, nu sunt găzduite doar de mall-uri, se găsesc în diverse spaţii preluate de antreprenori care şi-au dezvoltat o afacere în acest sens. Concurenţa este destul de puternică, deşi investiţia într-un loc de joacă cu o suprafaţă de până la 500 de metri pătraţi poate ajunge la 150.000-200.000 de euro, într-o zonă care nu este neapărat situată în centru.

Nu sunt simple locuri de joacă, sunt spaţii în care cei mici îşi serbează zilele de naştere, fac serbări sau învaţă să socializeze cu alţi copii de aceeaşi vârstă.

La rândul lor, părinţii pot lăsa deoparte convenţiile şi se pot pune la „mintea copiilor”, jucându-se după regulile celor mici. Trebuie doar să intre în joc, la fel cum fac cei mici, urmând mize simple şi repere stabilite de ei. „Fiind o mămică cu pretenţii ridicate în ceea ce priveşte siguranţa, din dorinţa de a-i oferi tot ce e mai bun fetiţei mele, Alexia, m-am hotărât, împreună cu cea mai bună prietenă, re-spectiv naşa, să dezvoltăm un concept unic”, spune Mihaela Mitrache.

Astfel, în mai 2011, a înfiinţat Zuzi Party, după ce a găsit un spaţiu de 140 mp, situat la parterul unei construcţii noi, de clasă A. A modelat locul de joacă după caracterul Alexiei, cea care este imaginea spaţiului, şi anume vesel, prietenos şi câteodată „zuzi”. Este, de altfel, ceea ce îşi doresc cei mici: să se joace, să cânte, să danseze, să strige. Şi o fac cu atât mai bine cu cât există adulţi care participă fie şi doar observându-i din camera alăturată locului de joacă. Spaţiile sunt, de obicei, compartimentate astfel încât adulţii să nu îi scape din ochi pe copii.

„Cele două zone nu sunt delimitate prin niciun obstacol, doar un geam, lucru foarte important pentru clienţii noştri micuţi, care se simt în siguranţă dacă în timp ce se joacă îşi pot vedea părinţii şi pot comunica cu aceştia”, explică Mihaela Mitrache. Mai nou, pentru vară, Zuzi Party a amenajat un spaţiu de joacă afară cu trambulină, tobogan, căsuţe, obstacole de căţărat şi o terasă pentru părinţi.

Moda personajelor şi a supereroilor

Desigur, iubesc personajele, iar în funcţie de vârstă preferinţele sunt diferite. Depinde numai de eroii la modă şi de imaginaţia organizatorilor de evenimente să creeze personaje inedite. „Cele mai solicitate petreceri sunt cele cu personaje din desene animate, precum şi cele în care toţi invitaţii sunt costumaţi”, spune managerul Zuzi Party.

Ce se cere cel mai des? Totul se adaptează vârstei. „Cei de până în 12 ani preferă consolă Wii, jocuri cu lasere, cei foarte mici - mascote, iepuri, Scooby Doo sau urşi. Fiind micuţi, ei nu se bucură atât de mult de animatori. Spre exemplu, dacă le aducem un clovn este posibil ca ei să se sperie. Încercăm să adaptăm fiecare lucru vârstei lui”, precizează Andreea Ţilea, de la Kiddy Land. Deschis în 2006, spaţiul de joacă şi de divertisment era, la acel moment, printre primele de acest fel din Bucureşti. Există, de altfel, şi în lumea copiilor câteva trenduri, apărute ca urmare a difuzării filmelor de desene animate pe posturile TV. Apreciaţi sunt supereroii ca Spiderman, Superman, personajele din Cars ori prinţesele pentru fetiţe.

Pe lângă acestea, sunt gândite diverse concepte de evenimente. Amintirile de neuitat reprezintă miza. „Am organizat Chocolate Party, numai că a apărut un impediment şi a fost nevoie să adaptăm conceptul. Copiii veneau în hăinuţe de petrecere pe care le murdăreau, mereu aveau nevoie de altele de schimb, astfel încât am decis să venim cu o altă idee. Am creat fântâna de ciocolată, iar acum este destul de cerută la petrecerile copiilor”, explică Andreea Ţilea. Urmăreşte atent tendinţele şi le adoptă pe cele din străinătate. O astfel de idee, spune ea, este petrecerea de unde nu lipseşte figurina Piñata, pe care copiii o pot sparge cu un băţ, „premiul” fiind bomboanele din interior. În trend este şi Summo Party, în care copiii se îmbracă în costume speciale şi mimează lupta sau Disco Party. „Pentru DJ Party, spre exemplu, colaborăm cu o persoană care lucrează într-un club şi aduce maşina de fum de acolo, inclusiv boxele profesioniste, astfel încât avem o adevărată discotecă. Pentru foto şi video colaborăm, de asemenea, cu diverse firme specializate”, explică reprezentanta Kiddy Land.

Spaţiul se întinde pe 1.000 de metri pătraţi, atât în interior cât şi în exterior, şi mai oferă copiilor consolă Wii, fusbal, jocuri video, animatori, magicieni care fac diverse trucuri sau magie cu animale, teatru cu păpuşi, cu actori şi nelipsitul Karaoke cu MC. Acum plănuieşte să organizeze un workshop de teatru, care să le permită copiilor să interacţioneze cu personajele, să atingă păpuşile, să intre în rolul actorilor, să construiască ei înşişi piese de teatru, dar pentru asta caută colaboratori cât mai creativi. Dar nu numai jocurile sunt educative, ci şi seminariile pe diverse teme la care participă micuţii, cum ar fi cele despre sănătate, educaţie, frumuseţe sau modă.

Cât investesc părinţii în fericirea copiilor
În medie, părinţii alocă între 60 şi 100 de lei de participant pentru ca micuţul lor să aibă o petrecere memorabilă, ori investesc un buget de până la 1.000 de lei pentru o petrecere la care copilul îşi invită 12-15 prieteni. Un preţ în care sunt incluse tortul, personaje din desene animate care vor anima petrecerea, meniurile pentru cei mici.

„În funcţie de buget, fiecare părinte alege să achiziţioneze anumite opţiuni. Pot accesa un animator, echipă de teatru, dansatori. Se poate organiza o petrecere şi cu un buget mic şi cu unul mare”, arată Dan Pleşcan, manager Happy Planet. A deschis locul de joacă în 2009, după ce a lucrat, timp de mai mulţi ani, în vânzări. „Bugetele de marketing au scăzut, noi ştiam ce înseamnă playground şi având resursele necesare, am deschis acest loc de joacă”, menţionează Dan Pleşcan.

A amenajat labirinturi, tobogane gonflabile, trampoline, echipamente de baschet, jocuri mecanice, de exemplu biliard, fotbal, air hochei, darts, organizează ateliere de creaţie pentru dezvoltarea abilităţilor prin joacă, cum ar fi modelat, pictat, construit, lego, pantomimă, origami etc.

Momentul tortului, cel care reprezintă de altfel centrul petrecerii, este de obicei organizat într-un mod special, cu covor de baloane pe scenă, orgă de lumini, baloane de săpun, în timp ce rulează melodia preferată a copilului.

A investit până la 300.000 de euro la început, într-un spaţiu de 500-600 mp, iar pe parcurs a extins suprafaţa, până la 1.500 mp în exterior şi tot atât la interior. „Este o alternativă bună pentru parcurile publice, în care am adus ceea ce nu este disponibil acolo”, precizează Pleşcan. Acum îşi dedică tot timpul activităţii de la locul de joacă şi supraveghează totul.

A căutat de la început o zonă în care chiria este rentabilă pentru a face acest business. Recomandările părinţilor au contat cel mai mult în promovarea sa şi acum, lunar, la Happy Planet se joacă 500-600 de copii, un număr care fluctuează în funcţie de anotimp.

Media petrecerilor, spune, la rândul său, Andreea Ţilea, este de 40-50, lunar. „Sunt perioade mai slabe, ca de exemplu vara, când lumea pleacă în vacanţă, şi atunci vin mai puţini copii. În perioada Sărbătorilor de iarnă, a Paştelui, de Ziua Mamei sunt peste 60 de petreceri. În rest, în timpul anului, sunt 50-60, iar în lunile mai slabe sunt în jur de 30”, menţionează Ţilea.

Cum se păstrează atenţia copiilor
Locurile de joacă sunt spaţiile în care copiii îşi pot consuma toată energia, în care exigenţele de acasă sunt înlocuite cu regulile jocului. Și pentru ca cei mici să nu se plictisească niciodată, jucăriile sunt schimbate periodic. „Copiii apreciază orice este sigur şi atractiv, colorat şi plăcut. La aceste vârste ei aleargă foarte mult. Totuşi, vor ceva nou de fiecare dată şi am observat că, dacă acum câţiva ani companiile de evenimente aveau în portofoliu doar 5-10 personaje pe care actorii le interpretau cu ocazia diverselor evenimente pentru copii, acum cei cu care lucrăm au peste 100 de personaje. Mai sunt laserele pentru cei mai mari, pe care intenţionăm să le aducem, pentru că sunt extrem de căutate”, explică managerul Happy Planet. Ca să păstreze vie atenţia copiilor, în fiecare sezon remodelează spaţiul interior şi exterior.

La fiecare trei luni, în funcţie de profitul înregistrat, Kiddy Planet investeşte între 5.000 şi 50.000 de lei în echipamente noi pentru locul de joacă, concepte noi pentru petreceri. „În ianuarie sau în august, spre exemplu, nu ne putem gândi să investim foarte mult”, precizează Ţilea.

ZECE SPAŢII PENTRU COPII/TARIFE DE INTRARE ÎN ZONELE DE JOACĂ

Kyp (Bucureşti) luni-duminică 16.00-20.00 - 10 lei/oră, 15 lei/2 ore
Kyds Dream (Bucureşti) – 8 lei/oră
Fun 4 all Club (Bucureşti) – 25 lei/3 ore
Yellow Place (Bucureşti) - 10 lei/oră de luni până vineri, 12 lei/oră în weekend
Oaki Club (Braşov) - 10 lei/copil, fără limită de timp
Happy City (Bucureşti) - luni-vineri 10 lei/copil/oră; sâmbătă-duminică 15 lei/copil/oră
La Pitici (Sibiu) - 5 lei/oră
Izzy Club (Bucureşti) luni-joi 10 lei/copil/oră; vineri-duminică 13 lei/copil/oră
Nony (Timişoara) – 8 lei/oră, 15 lei/două ore
Jump Kids Playgroung (Constanţa) - luni-vineri 10 lei/oră; sâmbătă-duminică 15 lei/oră

CÂT COSTĂ DISTRACŢIA COPIILOR

(petreceri organizate în locurile de joacă)
Spectacol de karaoke cu MC – 250 lei/oră
Pinata (diverse forme) – între 200-250 lei
Fântână de ciocolată – 150-250 lei/petrecere
Magician – 450 lei/30 de minute
Mascote (Minni Mouse, Scooby Doo, Bugs Bunny) – 150-260 lei/30 de minute
Clown Happy – 250 lei/oră
Animator – o oră/200 lei/un animator sau două ore 300lei/un animator
Console Wii şi PLAYSTATION - 100-150 lei/petrecere
Teatru de păpuşi – 450 lei
DJ Disco Party (muzică, DJ, lasere, microfoane wirelles, maşină de baloane de săpun şi maşină de fum - 250 lei/oră