Autorul articolului descrie "inghesuiala" de nave petroliere din rada portului Fujairah, capitala, candva somnoroasa si provinciala, a unuia dintre emiratele EAU. In urma cu doi ani, aici s-a deschis un terminal pentru descarcarea petrolului care ajunge aici printr-un oleoduc lung de 370 de kilometri si care ocoleste coastele iraniene ale Stramtorii Ormuz. 

Acest golf, lat de numai 35 de kilometri este singura iesire a emiratelor arabe in Marea Arabiei si este controlat in totalitate de Teheran. Pana nu demult, pe aici se exporta pana la o treime din petrolul destinat pietelor mondiale.

Acest oleoduct, in a carui constructie Emiratele Arabe Unite au investit zeci de miliarde de dolari, schimba radical situatia strategica din regiunea Golfului Persic. Anterior, Iranului putea in orice moment, practic, sa inchida traficul de nave prin stramtoare, blocand, practic, orice activitate de export.

Un pericol care, in 2008, a agitat intr-atat piata petrolului, incat pretul aurului negru a urcat la valoarea record de 147 dolari/baril. De atunci insa, titeiul s-a inscris pe un trend descendent.

Acum lucrurile stau cu totul altfel, scrie Daily Telegraph. Conductele aduc in portul Fujairah pana la 800.000 de barili de petrol pe zi, iar in caz de necesitatea capacitatea se poate dubla. Adica tot atat petrol cat se extrage din sectorul britanic al Marii Nordului.

Publicatia estimeaza ca deschiderea acestui oleoduct poate conduce la o scadere a pretului la petrol pe pietele lumii.