In iunie si iulie patru tipuri de avioane au fost implicate in diferite accidente: doua avioane de atac MiG-29, bombardiere Su-34 si Su-24, doua bombardiere strategice Tu-95 (unul s-a prabusit, altul a iesit de pe pista de aterizare, cauza fiind defectarea motorului).

Dupa fiecare incident, Rusia a interzis ridicarea in aer a acestor tipuri de aparate. Potrivit datelor oficiale, Rusia dispune de 1573 de avioane de lupta, din care 688 sunt blocate la sol, ceea ce inseamna 43% din numarul total. In acest context, presa occidentala s-a grabit sa afirme ca vinovatul trebuie cautat la Kremlin.

Mai precis, Vladimir Putin cere prea mult din partea unei armate care duce lipsa de piloti calificati, care este insuficient dotata si prost platia. "Cum isi imagineaza Kremlinul ca poate lupta cu noi, cand nu i-a mai ramas decat jumatate din ce a avut", au comentat ziarele.

Dintre toate avioanele enumerate mai sus, numai Su-34 este un aparat nou. Celelalte au fost elaborate in anii 1970 si 1980. Iar cazarma recent prabusita a fost, la randul ei, construita in anii 1970.

Se spune ca tehnica militara rusa este rezistenta si solida. In realitate, armamentul sovietic are viata scurta: dupa 20 de ani, ea trebuie inlocuita cu ceva nou. Candva, armata rusa dispunea 1400 de bombardiere Su-24. Acum au mai ramas mai putin de 280. Este de la sine inteles ca fiind avioane de inalta performanta, ele sunt in exploatate in permanenta, la maxim.

De ce, in aceste conditii, Rusia continua sa foloseasca aparatura mostenita de la URSS si nu inlocuieste armamentul depasit? Dupa 2009, armata rusa a prezentat planuri de modernizare a fortelor sale militare. Toate marile intreprinderi si firme au lansat comenzi. Dar in anii 1990 industria militara si-a incetat, practic, activitatea din cauza problemelor acumulate.

Pentru repunerea si reorganizarea lor era nevoie de multi, foarte multi bani. Chiar daca in ultimii ani Rusia a inceput sa pompeze sume impresionante in domeniul apararii, tot e putin. Prin urmare, chiar daca productia militara s-a stabilizat, oarecum, se lucreaza tot dupa proiecte sovietice. In plus, finantarea deficitara a redus comenzile. Spre exemplu, in 10 ani, uzinele constructoare de avioane din Novosibirsk au realizat numai 59 de aparate.

Este Rusia un tigru de hartie? Nu. In ultima instanta, ea ocupa locul trei mondial dupa cheltuielile pentru aparare. Trebuie precizat, subliniaza autorul articolului, ca avioanele oprite la sol reprezinta veriga mai slaba a aviatiei militare. In prezent, principalul avion tactic al rusilor este Su-27.

In plus, in ultimii ani, Rusia a cumparat cateva sute de aparate Su-27SMZ, Su-30SMZ si Su-35. Au fost, de asemenea, modernizate avioanele tip Si-27S, precum si interceptorii MiG-31. Numai cu aceste masini Rusia poate face fata unei confruntari cu europenii, afirma jurnalistul chinez. Si nu trebuie uitat arsenalul nuclear al Rusiei, cu intreaga paleta de rachete.