Poştalionul, tras de şase cai şi condus de un vizitiu, ducea, acum o sută de ani, pachetul la destinatar în minimum o săptămână, evident, în funcţie de distanţă. Astăzi, pentru firmele de curierat, rapiditatea este atuul principal. Iar livrarea se face şi în aceeaşi zi sau în maximum două zile, dacă pachetul este trimis de peste celelalte continente. Spre exemplu, în cazul DHL, care a investit anul trecut în achiziţia unei aeronave de transport, majoritatea coletelor sunt trimise din China şi Germania şi ajung la destinatar în maximum două zile. Cel mai modern centrul de primire a coletelor a fost deschis chiar pe aeroportul Henri Coandă, iar vămuirea pachetelor se face, în 90% din cazuri, chiar în timpul zborului. 

Volumul expedierilor a crescut în ultima perioadă, astfel că media lunară a numărului de colete trimise dinspre România către alte ţări a crescut cu până la 80%. Principalii factori care au dus la evoluţia spectaculoasă a livrărilor către şi dinspre România este explozia comerţului online şi intensificarea schimburilor comerciale cu ţările europene.
Din afara ţării sunt comandate în principal haine, cosmetice, în timp ce din România pleacă piese de schimb şi corespondenţă comercială, principalele destinaţii fiind Germania, Spania, Italia, Anglia şi Franţa.

Creşte volumul expedierilor, scade profitul

Piaţa de curierat rapid din România s-a bucurat în ultimii ani de o creştere a volumului de expedieri, însă nu s-a putut profita de această evoluţie din cauza preţurilor pe expediere, care au avut o evoluţie contrară, multe companii fiind nevoite să scadă preţurile, deşi au crescut costurile cu carburanţii. Astfel, jucătorii au fost nevoiţi să accepte şi o scădere a marjei de profit sau să renunţe la maşini pentru transportul local, în favoarea bicicletelor sau a moto-scuterelor.

Nu urmează un an uşor. În condiţiile creşterii costurilor carburanţilor, vor rămâne competitivi cei care vor reuşi să ţină costurile sub control.
DPD România se protejează de variaţiile de preţ ale carburanţilor, prin aplicarea taxei de combustibil. „Suntem transparenţi cu clienţii noştri şi nu putem ignora influenţa acestui cost în serviciile oferite”, precizează Lucian Aldescu, CEO DPD România.

De altfel, pentru un control mai bun al costurilor, firmele de curierat ar trebui şi să aibă volume mari pentru a scădea impactul în costul unitar, adică să nu trimită pe traseu maşinile cu doar câteva colete.

„În ultimii ani, profitabilitatea în curierat a scăzut, iar creşterea costurilor cu combustibilul, competiţia crescândă şi preţurile uneori de <> din piaţă au fost factorii principali”, explică Octavian Bădescu, fondatorul Sameday Courier şi Vicepreşedinte al Asociaţiei Operatorilor de Curierat din România.
 

Iar carburanţii nu sunt singurele costuri care au impact asupra firmelor de profil. „Suntem în sectorul serviciilor, deci costul şi calitatea resurselor umane sunt decisive. Contează, de asemenea, gradul de automatizare şi tehnologizare, precum şi modelul de business”, mai precizează fondatorul Sameday. Companiile de curierat rapid sunt de asemenea afectate de insolvenţele clienţilor, falimente şi îngreunarea încasării facturilor.

Afacerile clienţilor creşte cu „rapiditate”

Cu noi jucători apăruţi în ultimii ani pe piaţă, mai este loc de “reaşezări”. “Totuşi, este încă o piaţă mică şi dezvoltarea economică generală, creşterea comerţului online şi eventualele volume adiţionale provenite dinspre zone mai puţin dezvoltate astăzi, de la  instituţiile statului către consumator sau de la consumator către consumator, pot contribui la creşterea pieţei”, adugă Octavian Bădescu.

Rapiditatea livrărilor este cel mai mare atu în acest domeniu, în special atunci când clienţii sunt reprezentaţi de IMM-uri. În acest avantaj a investit FAN Courier, extinzând, în 2012, gama de servicii de curierat rapid Express Loco la nivel naţional şi a lansat serviciul Collect Point, care permite expedierea unui colet, eliminând timpii de aşteptare a unui curier. Principala provocare a anului 2012 pentru companie a fost menţinerea tarifelor de transport, în condiţiile în care mediul economic a fost marcat de imprevizibil, iar singurele constante au rămas deprecierea monedei naţionale în raport cu moneda unică europeană şi scumpirea carburanţilor. Reprezentanţii FAN Courier spun că anul trecut, costul mediu per kilometru s-a majorat cu 25%, variabile care au influenţat puternic veniturile.

Aşadar, piaţa de curierat este strâns legată de evoluţia economică, adaugă Octavian Bădescu. Consideră că atunci când produsul intern brut al unei ţări creşte cu 1%, valoarea pieţei de curierat din ţara respectivă creşte de asemenea, pentru că evoluţia economiei se reflectă imediat şi în valoarea acestui segment. 

Antreprenorul are peste zece ani experienţă managerială şi propriul business în domeniul curieratului, din 2007. Astăzi, ţinteşte afaceri de 1,5 milioane de euro cu firma de nişă pe care a fondat-o şi care asigură livrări de colete în aceeaşi zi, indiferent că este vorba despre livrări la nivel local, naţional sau internaţional. Clienţii companiei sunt proponderent din zona bancară, a agenţiilor de publicitate şi a companiilor farmaceutice sau a laboratoarelor medicale. Astfel încât, a încheiat colaborări cu G4S, lider mondial în transporturi securizate, un parteneriat care se traduce printr-o creştere a gradului de siguranţă al transportului şi cu Tarom, ceea ce reprezintă o oportunitate de a îmbunătăţi timpii de livrare. “Curieratul este definit prin două atribute de bază - viteză şi siguranţă”, arată Octavian Bădescu.

În funcţie de volum, greutate, destinaţie şi timp de livrare, preţurile variază până la 500 - 1.000 de euro, pentru livrările internaţionale în regim „same day”. Livrările în regim next day, adică livrarea efectuată în următoarea zi, au preţuri semnificativ mai mici.
Fastius Curier a lansat Serviciul Prioritar, care garantează un timp de livrare de maximum două ore de la plasarea comenzii. Progresul comenzii poate fi urmărit pe baza codului AWB de site-ul companiei.

Pe lângă maşini, compania a investit în biciclete şi moto-scutere care se pot strecura prin traficul aglomerat al orelor de vârf, iar personalul dedicat acest serviciu de curierat a fost instruit încât să aibă o bună cunoaştere a reţelei de drumuri în care îţi desfăşoară activitatea.
DHL plănuieşte pentru 2013 să dezvolte segmentul companiilor mici şi mijlocii, pe care le văd ca reprezentând motorul de creştere pentru următorii ani.

Segmentul IMM reprezintă aproximativ 80% din numarul total de peste 5.000 de clienţi ai DHL România, iar veniturile aduse companiei de acest segment sunt de peste 60%.

On line, pe val

DPD România a decis să se axeze în principal pe comerţul electronic, un generator de business important pentru companie. “Lucrăm cu un portofoliu bogat de clienţi din zona magazinelor online, inclusiv cu cei mai mari retaileri de fashion şi IT&C din România”, precizează Lucian Aldescu, CEO DPD România. În anul 2012, firma de curierat a investit aproximativ 1,2 milioane de euro în soluţii de soft şi tehnologie nouă, dedicate livrărilor business to consumer, specifice domeniului online.

Apetitul pentru achiziţiile de pe Internet al românilor a crescut afacerile companiei, în primele nouă luni ale anului trecut, cu 10%, la 28,9 milioane lei, faţă de perioada similară a anului trecut. Planurile pentru 2013 prevăd noi investiţii în crearea de servicii şi soluţii dedicate segmentului de clienţi business to consumer, ce vor genera de asemenea o creştere estimată de 20% a cifrei de afaceri. În prezent, DPD România se numără printre primele cinci companii de curierat rapid şi coletărie din România şi numără 15.000 de colete livrate zilnic. Compania are o acoperire naţională în proporţie de 100% şi efectuează livrări în peste 220 de ţări din întreaga lume. 

La fel de interesat de segmentul on line este şi Fun Courier care şi-a dezvoltat capacitatea de reacţie la explozia comerţului online. Altfel spus, la serviciile de curierat care reduc timpii de aşteptare şi livrare a coletelor.  Compania a încheiat anul financiar 2012 cu o cifră de afaceri extimată la de 240 milioane RON (53,1 milioane euro), în creştere cu 9 procente faţă de anul anterior.

În funcţie de viteza de livrare, curieratul se împarte în două categorii: sameday - cu timp de livrare mai scurt de 24 de ore, estimată la 1% din piaţă şi nextday sau overnight -când coletele ajung la destinaţie în mai mult de o zi.  La nivel mondial, serviciile de curierat cu livrare în aceeaşi zi reprezintă circa 7% din piaţă.

„Matură”, dar încă „neaşezată”

Piaţa de curierat rapid este extrem de competitivă şi de asemenea matură. Firmele puternice şi-au consolidat businessul prin achiziţionarea jucătorilor care aveau logistică dar nu puteau ţine costurile sub control, cum ar fi de exemplu, combustibilul.

Deşi încă nu are datele finale, Octavian Bădescu estimează că piaţa de curierat a crescut uşor, cu maximum 10% în 2012. Piaţa a fost, cel puţin în primii ani ai crizei economice, pe un trand descendent, 2009 fiind marcat de una dintre cele mai puternice scăderi, de până la 25%. Căderea sa a fost de la 250 de milioane de euro, cât valora în 2007 şi 2008, până la aproximativ 200 de milioane în 2012. “Economia a evoluat palid, iar curieratul şi transporturile sunt o consecinţă a acesteia. Se observă, totuşi, o continuare a trendului ascendent în volumul generat de magazinele online”, menţionează el.

Anul 2013 nu va fi foarte diferit. Va fi marcat de o consolidare a serviciilor de curierat tradiţional <>, un segment care este încă foarte competitiv.
Bădescu precizează că, în acelaşi timp, pe segmentul livrărilor “same day” se aşteptă la o continuare graduală a creşterii, pentru că “timpul” devine din ce în ce mai valoros. “Dacă s-ar tranzacţiona la bursă, ar bate cu siguranţă aurul”, adaugă Bădescu.

 

În continuare, este de urmărit şi ceea ce se va întâmpla cu Poşta Română după numirea noului Consiliu de Administraţie. „În ciuda unui declin constant şi de lungă durată sau a liberalizării pieţei, personal nu cred că Poşta Română şi-a spus ultimul cuvânt pe piaţă”, precizează fondatorul Sameday.

 

Principalii jucători şi cifra de afaceri 

Fan Courier – 222.633.218 lei
TNT -160.820.267 lei
DHL  - 98.656.728 lei
UPS – 87.036.534 lei
Fedex – 586.375 lei
Sursa: Ministerul de Finanţe, pentru 2011

Tranzacţii pe piaţa de curierat

DHL a achiziţionat Cargus, în 2008, tranzacţia fiind estimată la 50 de milioane de euro;
ulterior, DHL a ajuns la un acord pentru vânzarea operaţiunilor sale de curierat intern din România, care operau sub brandul Cargus, către Abris Capital Partner. Cele două companii au semnat un acord de tranzacţionare a acţiunilor pe 18 octombrie 2012 şi urmăresc finalizarea până la finalul anului sau în primul trimestru al anului 2013, în funcţie de aprobarea de la Consiliul Concurenţei din România;
UPS a cumpărat Trans Courier, în 2008, pentru aproximativ şase milioane de euro;
GeoPost, divizia de curierat a poştei franceze, a devenit, tot din 2008, acţionarul majoritar al companiei locale Pegasus, cumpărând 80% din operatorul românesc, printr-o tranzacţie estimată la patru milioane de euro; pe piaţa românească este rebranduit DPD
La nivel internaţional, United Parcel Service (UPS) va plăti 5,2 miliarde euro (6,8 miliarde de dolari) în cash pentru preluarea grupului olandez TNT.