Programele 'Rabla' şi 'Rabla Plus' vor demara, în acest an, în jurul datei de 10 mai, imediat după ce se vor încheia perioadele de dezbateri publice şi sesiunea de validare a producătorilor, a anunţat, luni, la Antena 3, Graţiela Gavrilescu, ministrul Mediului.

Potrivit precizarilor sale, bugetul alocat pentru acest an în cadrul programului 'Rabla' se situează la 180 de milioane de lei, iar prima de casare rămâne, ca şi în 2016, la 6.500 de lei. 'Fiecare cetăţean sau fiecare companie care are o maşină mai veche de 10 ani poate să primească o primă de casare de 6.500 de lei, la care se poate adăuga un ecobonus de 1.000 de lei pentru maşinile care au emisii până în 98 de grame CO2 şi încă un ecobonus de 1.500 de lei pentru maşinile hibrid', a menţionat oficialul.

Ministrul a adăugat că, la nivelul infrastructurii destinată maşinilor electrice, în acest an va fi derulat un program specific, iar oraşul-pilot care ar urma să beneficieze de o astfel de reţea va fi Bucureştiul, noteaza agerpres.

Conform Ghidului de finanţare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional supus dezbaterii publice pe site-ul Ministerului Mediului, pentru programul 'Rabla' din acest an, valoarea primei de casare va fi de 6.500 de lei şi, în plus, se introduc praguri maxime de emisii de CO2 ale autovehiculelor pentru achiziţia cărora se poate obţine prima de casare, plecând de la 130 g/CO2/km în anul 2017, până la o valoare de maxim 95 g/CO2/km în anul 2019.

Finanţarea acordată prin prezentul program, care va avea caracter multianual, reprezintă o strategie pentru o perioadă de 3 ani (2017 - 2019), prin care Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) îşi propune să contribuie la încurajarea achiziţiei de autoturisme noi din ce în ce mai performante din punct de vedere al impactului asupra mediului.

Potrivit documentului, la prima de casare de bază se poate adăuga, în 2017, un ecobonus de 1.500 lei la achiziţionarea unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie care generează o cantitate de emisii de maximum 98 g CO2/km în regim de funcţionare mixt. Pentru anul 2018, valoarea ecobonusului este similară, însă numai pentru cazul în care este cumpărată o maşină nouă echipată cu sistem de propulsie care generează o cantitate de emisii de maximum 96 g CO2/km în regim de funcţionare mixt. Nu în ultimul rând, la achiziţionarea unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie care generează o cantitate de emisii de maximum 95 grame de CO2/km în regim de funcţionare mixt, se va acorda, în 2019, un ecobonus în cuantum tot de 1.500 de lei.

Pe de altă parte, Ghidul de finanţare destinat programului multianual 2017 - 2019, dedicat promovării vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic, postat în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Mediului, prevede că, în acest an, valoarea ecotichetului acordat celor care vor să-şi achiziţioneze un autovehicul nou 100% electric va fi, în acest an, de 45.000 de lei, în timp ce pentru achiziţionarea unui autovehicul nou electric hibrid cu sursă de alimentare externă, care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50 g/km, se va acorda un voucher de 20.000 de lei.

Solicitantul beneficiază de un singur ecotichet la achiziţionarea unui autovehicul nou 100% electric sau a unui autovehicul nou electric hibrid (autoturism, autoutilitară uşoară, autospecială/autospecializată uşoară), sub rezerva îndeplinirii condiţiilor şi respectării unor termene prevăzute în Ghidul de finanţare. În acelaşi timp, solicitantul poate achiziţiona mai multe autovehicule noi integral electrice sau autovehicule noi electrice hibride, beneficiind astfel, în mod corespunzător, de mai multe ecotichete.

Ecotichetul se scade din preţul de comercializare, cu TVA, al autovehiculului achiziţionat, diferenţa fiind asigurată de către solicitant din surse financiare proprii şi/sau surse financiare complementare: credite bancare sau finanţare în baza unui contract de leasing financiar.