Îndeplinirea principalului obiectiv al programului Rabla de stimulare a înnoirii parcului auto naţional a eşuat lamentabil anul trecut, potrivit datelor din piaţa auto. Astfel, diminuarea poluării prin scoaterea din uz a autoturismelor mai vechi de 10 ani şi creşterea accesibilităţii la cumpărarea de maşini noi, masuri reunite in programul Rabla, au fost boicotate de chiar iniţiatorul acestei facilitati - statul român.

În 2012 piața a scăzut pentru autoturisme noi și pentru autoturisme deja înmatriculate în România și a crescut pe seama importurilor de mașini rulate. Cifrele nu lasă loc pentru nicio intrepretare fiind, totodată, o mostră de lipsă de inteligenţă guvernamentală. În 2012, prin Rabla s-au casat ceva peste 41.000 de maşini mai vechi de 10 ani (Euro 1, 2 şi non Euro). Tot în 2012 în România au fost importate 76.000 de maşini rulate mai vechi de 10 ani care corespund normelor de poluare Euro 2, Euro 1 şi Non Euro. Diferenţa este copleşitoare si anuleaza spiritul ecologist care domină programul Rabla.

Cum se explică invazia de rable în România

Numărul autovehiculelor second hand înmatriculate pentru prima oară, a crescut în 2012 cu 85%, comparativ cu 2011, ajungând la un volum total de 174.950 unități, declară Eugen Măciucă, Manager AAA Auto New Kopel.

O pondere mare în totalul pieței auto second hand (43%) este reprezentată de mașini mai vechi de 10 ani, pe care autoritățile doresc să le scoată din circulație prin programele de casare.

În 2012 taxa de poluare auto a fost redusă cu circa 30% faţă de nivelul ei din 2011. Rezultatul? Creşterea importurilor de autoturisme rulate cu aproximativ 85%, numărul acestora ajungând la 174.950 de unităţi în 2012 faţă de 94.488 maşini la mâna a doua (SH) importate în 2011, conform datelor DRPCIV”, declară Attila Okányi, COO Allegro Group România, compania care deţine cel mai mare târg auto din ţară - Autovit.

Dacă analizăm evoluţia ofertei de pe autovit.ro în 2012, observăm creşterea numărului de anunţuri cu maşini SH în medie cu 26% faţă de 2011, cu alte cuvinte comerţul cu automobile rulate a crescut simţitor în 2012 faţă de 2011.

“În decembrie 2012 noul guvern a confirmat că de la 01.01.2013 legea nr 9/2012 îşi va produce toate efectele, deci vor fi taxate şi maşinile deja înmatriculate pentru care nu s-a plătit anterior taxa de poluare. Efectul a fost scăderea numărului de anunţuri pentru maşinile fabricate înainte de 2007 în decembrie şi ianiarie, deşi numărul total de anunţuri nu a scăzut în aceste luni”, adaugă Attila Okányi.

Motivul este faptul că proprietarii nu-şi pot vinde maşinile înmatriculate anterior datei de 01.01.2007 decât în cazul în care scad valoarea timbrului de mediu din preţul de vânzare, astfel ei preferă să nu le vândă sau cel puţin să aştepte clarificarea situaţiei şi “aşezarea” pieţei auto SH.

Se vorbeşte mult despre îmbătrânirea parcului auto. In 2012 s-au scos la vânzare mai puţine maşini mai noi de 5 ani, însă numărul anunţurilor cu maşini mai vechi a înregistrat o creştere consistentă, ceea ce indică în mod evident creşterea vârstei parcului auto din România, sustine Attila Okányi.

O altă cauză a vânzărilor mai mari în gama autoturismelor cu o vechime de peste 10 ani constituie şi faptul că persoanelor cu venituri mici le este din ce în ce mai greu să ţină o maşină şi sunt nevoiţi să le vândă.

Anul trecut oferta de maşini cu preţuri sub 2.000 EUR a crescut cu 36% fata de 2011, anunţurile cu preţuri între 2-5.000 EUR cu 31%, însă cele cu maşinile mai scumpe au înregistrat o evoluţie mai modestă (15 respectiv 20%). Putem trage concluzia că reducerea nivelului taxei de poluare în 2012 a încurajat importul de maşini mai ieftine şi foarte probabil în 2013 vor fi importate şi mai multe maşini cu preţuri de până 2.000 EUR, cele mai multe dintre acestea fiind EURO 1 şi EURO 2.

Putina statistica

Potrivit datelor RAR, 57,15% din numărul total de maşini înmatriculate în România au peste 11 ani şi numai 13,4% sunt maşini cu vechime de cel mult 5 ani. În volum absolut piața auto totală (vehicule no si second hand) a crescut ușor în 2012 versus 2011. Diferențele se observă la nivel de structură, unde importurile de auto rulate în total au crescut de la o pondere de 16% (în 2011), la o pondere de 27% (în 2012). 

2009 - 32.327 unităţi casate.

2010 - 186.854 de masini casate. Au fost cumparate aproape 60.000 de masini noi cu ajutorul bonurilor valorice

2011 - 116.641 de masini vechi au fost scoase din uz. Au fost cumparate aproximativ 40.000 de vehicule noi

2012 - peste 41.000 de autoturisme au fosc scoase din circulatie. Au fost cumparate prin programul Rabla puţin peste 15.000 de maşini.

Cum au crescut vânzările de maşini rulate în 2012

 

Mărci

2011

2012

Evoluţie 2012/2011

VW

103.263

135.923

32%

Opel

77.406

95.783

24%

BMW

67.569

83.066

23%

Ford

51.574

68.057

32%

Audi

50.103

63.501

27%

Mercedes Benz

45.372

60.344

33%

Renault

33.590

39.458

17%

Skoda

25.478

33.000

30%

Dacia

33.191

32.963

-1%

Peugeot

22.425

27.931

25%

Seat

11.984

14.808

24%

Toyota

10.209

12.389

21%

Hyundai

10.245

11.207

9%

Mazda

3.866

4.632

20%

Kia

3.782

4.507

19%

Honda

3.583

4.338

21%

Total anunţuri

622.181

783.948

26%

Sursa: autovit