În acelaşi mod a procedat şi când a fondat Elevate. A întocmit un plan ca la carte: a făcut cercetări de piaţă, analize SWOT, matrice prin care a definit misiunea, obiectivele principale şi activităţile pe care trebuie să le urmeze ca să le atingă. Tudor Maxim, fondatorul agenţiei de publicitate indoor ce oferă soluţii de comunicare în clădiri de birouri, blocuri de locuinţe, baruri, restaurante, saloane de înfrumuseţare - Elevate Media, a pornit pe drumul antreprenoriatului la 22 de ani, în anul IV de facultate. A înfiinţat, în 2005, împreună cu alţi doi asociaţi, prima firmă.

A renunţat la jobul într-o firmă mare de avocatură, la orice tip de distracţie şi la vacanţe, astfel încât să folosească toţi banii pe care îi avea pentru dezvoltarea afacerii. „Îmi doream foarte mult să fac ceva ce îmi plăcea foarte tare, iar cariera cu care începusem să cochetez, avocat la o casă mare de avocatură, nu părea să-mi ofere bucuria unei vieţi profesionale împlinite”, îşi aminteşte tânărul antreprenor. Acum are 30 de ani şi conduce afaceri care înregistrează, cumulat, o cifră de peste jumătate de milion de euro. La şapte ani de la înfiinţarea start-up-ului, poate să plece chiar şi pentru aproape trei luni departe de businessul său, ştiind că echipa sa îl va duce mai departe. „În fiecare activitate am parteneri şi colegi experimentaţi şi foarte competenţi”, explică Tudor Maxim.

A crescut fiecare afacere pas cu pas. A fondat de asemenea, în 2006, pensiunea Dor de Bucovina din Câmpulung Moldovenesc, în 2009 agenţia full-service de marketing on-line Good Afternoon şi site-urile cladiridebirouri.ro, masinipentrufemei.ro.

A pornit de la zero, iar prima investiţie - şi cea mai importantă, spune el, a fost într-o imprimantă ink jet de aproximativ 200 de lei, cu care a printat mii de prezentări şi de contracte. Din momentul în care businessul a început să funcţioneze, a fost nevoie de un aflux de aproximativ 20.000 de euro pentru susţinerea cash-flow-ului şi pentru dezvoltarea afacerii.

Vorbeşte despre provocările de început şi spune că în mod sigur nu au fost banii. „În primul rând, cea mai mare provocare este să renunţi la o carieră sau la o potenţială carieră în domeniul în care te-ai pregătit, în cazul meu Dreptul, pentru ceva cu totul necunoscut, cu un grad mare de incertitudine”, precizează Tudor Maxim.

Şcoală pentru alţii
Nu s-a temut să renunţe la prima chemare profesională în avocatură şi să meargă pe căi „neumblate”, cum preferă să spună. Şi a reuşit, pentru că s-a înconjurat de oameni cu experienţă, de la care a învăţat multe lucruri.

„În tot ceea ce am făcut în viaţă, mi-a plăcut să îmi creez eu potecile pe care merg, să nu merg pe cărări bătătorite. În mod specific, la fondarea primei firme, nu aveam aproape nicio cunoştinţă despre ce înseamnă o companie la început de drum”, explică tânărul antreprenor.

Pornind de la ideea că poţi avea un business pe cont propriu dacă te „mentorează” cineva cu experienţă, a iniţiat, în 2008, „Tineri Antreprenori”. Proiectul se adresează tinerilor până în 35 de ani, iar ideea a apărut după ce a cunoscut mai mlte persoane la începutul „carierei” care aveau nevoie de sfaturi şi păreri despre diverse aspecte ale unui start-up, despre ceea ce înseamnă să creşti o organizaţie. Susţine traininguri şi crede puternic în voluntariat şi în antreprenoriat.

Nu neagă că un context economic nefavorabil afectează businessul. „După trei ani şi jumătate, Elevate ajunsese, în 2008, la aproape jumătate de milion de euro cifră de afaceri. Ulterior, ne-am străduit să ne menţinem aproape de acel nivel, iar în ultimii doi ani ne-am reapropiat de cifrele de atunci. Celelalte activităţi în care sunt implicat produc sub 100.000 de euro anual”, explică. A pornit de la un angajat şi acum agenţia are 12.

Sfaturi pentru alţi tineri antreprenori dornici de un start-up? Da, le oferă câteva. Cel mai important este să înceapă cât mai repede, pentru că, după ce s-au angrenat într-o carieră ce le oferă un statut social şi o stabilitate şi predictibilitate financiară şi apoi apare şi o familie, e mult mai greu să rişte pentru ceva cu totul incert.

În acelaşi timp, oportunităţile de a deschide noi afaceri sunt mai puţine odată cu dezvoltarea economiei, iar barierele de intrare sunt tot mai înalte - investiţia iniţială, concurenţa etc.

ELEVATE ÎN CIFRE
400.000 de euro - cifră de afaceri pentru Elevate în 2012 şi un profit de aproximativ 20.000 de euro 12 angajaţi 200 de lei - investiţia iniţială şi 20.000 de euro investiţie pentru dezvoltarea afacerii

„În tot ceea ce am făcut în viaţă, mi-a plăcut să îmi creez eu potecile pe care merg, să nu merg pe cărări bătătorite. În mod specific, la fondarea primei firme, nu aveam aproape nicio cunoştinţă despre ce înseamnă o companie la început de drum.”
Tudor Maxim, 30 de ani