China detine inca multe „carti in maneca”, iar razboiul comercial cu UE nu poate fi rezolvat in mod bilateral, a avertizat Cotidianul poporului, organ oficial al guvernului de la Beijing, imediat dupa anuntul privind deschiderea unei anchete vizand importurile de vinuri europene. A fost replica Beijingului la decizia Bruxellesului de a impune cresterea taxelor vamale la panourile solare provenite din China.

Constructorii auto germani urmaresc cu atentie evolutia evenimentelor. Autoritatile chineze nu dispun, totusi, de cat de o libertate restransa de manevra. Pentru ca masinile marcilor germane vandute in China sunt, in marea lor majoritate, produse chiar in China. Volkswagen, lider in China alaturi de General Motors, a vandut anul trecut in aceasta tara 2,81 milioane de masini, aproape toate fiind fabricate in uzine locale.

Instalat de 25 de ani in China, Audi vizeaza sa-si dubleze potentialul sau, la 700.000 de unitati si construieste, in prezent, sapte noi intreprinderi, dintre care cinci vor demara anul acesta. „Vom investi 9,8 miliarde de euro intre 2013 si 2015 in China”, anunta, in februarie, Jochem Heizmann, membru director al consortiului. BMW si Mercedes sunt, la randul lor, in plina expansiune industriala.

Germanii sunt parteneri cu trei mari societati chineze. Volkswagen coopereaza cu SAIC, uriasul conglomerat din Shanghai. De asemenea, constructorul german este in parteneriat cu marele consortiu FAW. Autoturismele Nomenklatura, de la Audi, sunt produse tot cu FAW. In aceste conditii este dificil, pentru guvernul de la Beijing, sa impuna taxe fabricantilor auto germani.

Totusi, firmele auto din Germania exporta in China masini de inalta gama. Spre exemplu, anul trecut au fost vandute in China peste 30.000 de Porsche (grupul Volkswagen), toate produse in Germania. Adica 21% din volumul mondial al marcii. BMW si Mercedes trimit in China o buna parte din limuzinele lor Serie 7 si, respectiv, Classe S, toate asamblate in Germania.

Prin urmare, marcile germane ar putea ajunge victime ale masurilor de retorsiune pe segmentul acestor autovehicule, care tin in miscare motorele uzinelor autohtone. Dar „impactul furiei” chineze va fi limitat. Pentru ca modelele importate din Germania sunt, in general, destinate  foarte influentilor si bogatilor chinezi, apropiati mediilor politice si pentru care o taxare suplimentara nu reprezinta o problema.