Lucrarile se afla, deocamdata, in faza de proiectare si, potrivit viceministrului rus al apararii, Iuri Borisov, inca nu se stie daca noul sistem va putea fi exploatat pe baza infrastructurii feroviare existente. Reprezentantii cailor ferate au refuzat orice comentarii. In ceea ce priveste tipul de racheta vizat, responsabilii militari au raspuns laconic: „In functie de nevoi”.

URSS a dispus de un astfel de sistem „feroviar” de racheta, fabricat in Ucraina si considerat invincibil, tinand cont de faptul ca, practic, nu exista un loc permanent de stationare, fiind vesnic in miscare. Tratatul ruso-american START-2 de reducere a armamentului strategic defensiv a interzis utilizarea acestui tip de armement. Dar Rusia a iesit din acest tratat in 2002. Cu toate acestea, sistemul a fost retras, treptat, din inzestrarea fortelor militare in primul rand pentru ca era deja invechit si, in al doilea rand, pentru ca productia fusese sistata in Ucraina.

Potrivit Vedomosti, noile sisteme ar putea folosi rachete Topol-M si Bulava, mult mai usoare decat „stramosii” lor. Prin urmare, noteaza sursa citata, nu va fi nevoie de o modificare a terasamentelor, care oricum au fost adaptate de sovietici. Pe de alta parte insa, ramane de rezolvat o alta problema: pastrarea secretului privind deplasarea garniturilor de tren dotate cu astfel de instalatii de lansare, in conditiile unui mare numar de operatori privati.

Citand surse din Ministerul rus al apararii, cotidianul noteaza ca decizia politica de trecere de la faza de proiectare si constructie la cea de productie in serie va depinde exclusiv de cum vor evolua lucrurile in cazul scutului american anti-racheta.