"În România, sectorul bancar se preconizează că va reveni la o pierdere netă anul acesta (2014 — n.r.) ROE—2%, având în vedere faptul că veniturile continuă să scadă, iar provizioanele nete rămân ridicate, însă profitabilitatea ar trebui să se îmbunătățească în 2015-2016", reiese din studiul realizat la cererea Consiliului Patronatelor Bancare din România (CPBR).

Cu toate acestea, realizatorii studiului preconizează că veniturile operaționale vor scădea în continuare, iar provizioanele nete vor rămâne ridicate.

Și la nivel european, "noul nivel normal" al rentabilității financiare rămâne sub nivelul de dinaintea crizei. "Estimăm că profitabilitatea sectorului bancar nu se va redresa complet până în 2016 (cu un indice de rentabilitate financiară estimat la 8,7%) însă 'noul nivel normal" spre care se îndreaptă va fi mult mai mic decât nivelurile dinainte de criză. Profitabilitatea sectorului bancar din Europa Centrală se va confrunta cu constrângeri continue generate de cerințele mai mari de capital, reguli mai stricte și, în unele țări, de comisioane din domeniul bancar", mai reiese din studiul citat.

În privința României, realizatorii studiului menționează că țara noastră are un dezavantaj structural dat de lipsa de anvergură a sectorului bancar, o structură dezechilibrată a PIB și de mediul dificil de recuperare a creditelor neperformante.

"Consolidarea din România ar trebui să beneficieze de redresarea economică începând din 2015. Faptul că tranzacțiile de fuziune și achiziție cele mai mari din Europa Centrală din ultimii doi ani au avut loc în Polonia se poate datora sănătății pieței, susținerii cererii și prețurilor. În anii următori, piețele din Europa de Sud, inclusiv România, ar trebui să își stabilizeze calitatea
activelor și să își refacă indicatorul de rentabilitate financiară", se mai arată în studiu.

Între timp, realizatorii studiului anticipează că băncile din România se vor axa pe maximizarea profitului net, punând și mai mult accent pe o gestionare eficientă a activelor neperformante prin activități susținute de colectare, restructurare/reeșalonare și vânzare. "Perspectiva relativ redusă pentru creșterea veniturilor va necesita un accent și mai mare pe reducerea cheltuielilor prin optimizarea canalelor de distribuție, îmbunătățirea proceselor și pe acțiunea disciplinată de eliminare a activităților care nu concură la obiectul principal de activitate", se subliniază în documentul citat.

În plus, potrivit studiului, pe măsură ce volumul cererii va crește treptat, băncile se orientează spre achiziționarea de
noi clienți, actorii mai mici se vor concentra pe achiziții, iar cei existenți pe piață se vor concentra pe menținerea clienților și creșterea gradului lor de satisfacție, informeaza agerpres.ro.