Propunerea Adrianei Țicău privind introducerea noii generații de tahografe digitale inteligente urmărește în principal limitarea la minimum a situațiilor în care șoferul unui microbuz, autocar sau camion conduce ore în șir pentru a ajunge mai repede la destinație, cauză din care pe șosele se produc tot mai multe accidente. Astfel, tahograful inteligent va veghea la respectarea timpului de odihnă stabilit prin lege de către șoferii profesioniști care conduc pe drumurile europene.

Raportul a fost aprobat pe 17 decembrie de Comisia de Transport și Turism din Parlamentul European și este rezultatul obținut în urma negocierii dintre Parlamentul European și Consiliul UE purtate pe parcursul președințiilor cipriotă și irlandeză a Consiliului UE. "Noua generație de tahografe digitale va contribui la creșterea siguranței rutiere și la fluidizarea traficului rutier. Noile tahografe inteligente vor avea două noi funcționalități: înregistrarea punctuală a locației vehiculului (intr-un număr limitat de puncte) și comunicarea la distanță cu dispozitivele de control pentru a reduce opririle datorate controlului în trafic", a declarat europarlamentarul român.

Referitor la modificarea legislației sociale (Regulamentul 561/2006), textul adoptat propune ca aceasta să se aplice doar șoferilor a căror activitate de bază este cea de conducător auto (șoferi 'profesioniști') și să nu se aplice șoferilor care conduc camioane sub 7,5 tone și care își transportă echipamentele sau materialele necesare exercitării activității de bază, alta decât cea de conducător auto, pe o rază de 100 km de la sediul întreprinderii.

Propunerea a fost susținută în plenul PE de Siim Kallas, vicepreședinte al Comisiei Europene și comisar responsabil pentru transport, care a apreciat că s-a ajuns astfel la un echilibru. "Se dorește siguranța pe drumuri, iar cu toate aceste noi aparate vor exista standarde înalte pentru condițiile de muncă și se vor reduce acțiunile incorecte. Este vorba de o mai bună respectare a timpului de condus și de repaus. Protecția și siguranța conducătorilor autor vor fi și ele sporite", a argumentat Siim Kallas, care a dorit să le mulțumească tuturor celor care au contribuit la această propunere legislativă.

Potrivit acestuia, propunerea este una foarte bună, ținând cont de natura paneuropeană a transportului rutier și de dinamismul extrem în transportul rutier, context în care trebuie să existe niște reguli armonizate și de asemenea trebuie să existe siguranță rutieră. Europarlamentarul Jim Higgins — grupul Partidului Popular European (Creștin Democrat) a salutat la rândul său inițiativa, afirmând că localizarea va fi astfel mai ușoară. '"În felul acesta, frauda va fi evitată. Și mă bucur că Parlamentul European a reușit să-și impună poziția", a completat Higgins.  Eurodeputatul Said El Khadraoui — grupul Alianței Progresiste a Socialiștilor și Democraților din Parlamentul European — a arătat că tahograful inteligent reprezintă un mare pas înainte.

"Merită felicitări doamna Țicău și colaboratorii dumneaei și toți raportorii din umbră. Este o legislație excelentă care va îmbunătăți condițiile de muncă pentru șoferi profesioniști. Siguranța rutieră va avea de câștigat. Regulile vor putea fi mai ușor respectate. Vor putea fi controlate mai multe camioane. (...) Este un progres și faptul că nu șoferul va fi învinuit, ci angajatorul acestuia. De asemenea, sancțiunea se va aplica pentru acele companii care le cer șoferilor lor să folosească tahograful", a menționat europarlamentarul S&D.

Legea este una excelentă și în aprecierea eurodeputatei Gessine Meissner din Grupul Alianței Democraților și Liberalilor pentru Europa. "O legislație, chiar dacă foarte tehnică, foarte practică. Securitatea șoferilor trebuie să fie controlată. Cred că este un compromis excelent la care ați ajuns", a spus ea. Eva Lichtenberger — grupul Verzilor/Alianța Liberă Europeană — a declarat că, prin adoptarea acestui raport, "se încheie o poveste nesfârșită" — dotarea camioanelor cu tahografe. "Este un pas mai departe. (...) Până acum controalele nu erau suficiente și îi mulțumesc raportoarei. Am reușit să spargem rezistența Consiliului pe această direcție, să obținem câteva lucruri care pentru noi erau importante", a arătat eurodeputata.

Documentul va intra în vigoare după publicarea sa în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, mentioneaza Agerpres in pagina electronica.